נוירולוגים טוענים: מצאנו את השיר שמפחית חרדה בכ- %65

בתאריך 10 ספטמבר, 2020

תרופות פרמצבטיות הינן הפתרון המוכר לטיפול בחרדה, לצד טיפולים התנהגותיים וגישות קוגניטיביות. ישנם גם כאלו שפונים לצד ההוליסטי ומוצאים נחמה במדיטציה, יוגה, עיסוי וטכניקות הרפיה נוספות. כמו כן, טיפולים באמצעות מוסיקה הפכו אט אט גם הם לשירות מבוקש, אולם כעת מדעני המוח בבריטניה סבורים כי נמצא שיר אחד המביא לירידה דרמטית של כ-65 אחוז מתחושת החרדה הכללית. סקרנים?

נוירולוגים טוענים: מצאנו את השיר שמפחית חרדה בכ- %65

חרדה בהיסטוריה​

​רבים מאיתנו יתארו חרדה כתחושה של פחד, דאגה, חשש ופאניקה – תחושה שהיא בהחלט לא זרה לנו, בייחוד בעולם הגירויים הבלתי פוסק של החברה המודרנית. היפוקרטס, הרופא היווני, כתב על כך במאה הרביעית לפני הספירה, וכך גם סרן קירקגור, הפילוסוף הדני בשנות ה -60 של המאה ה -19. בעולם הפסיכולוגיה, המאסטרו זיגמונד פרויד התייחס להפרעה זו רק בשנת 1926 ועד מהרה היא תפסה חלק משמעותי ברעיונותיו. במרוצת השנים, ניתן לראות עלייה ניכרת בסובלים מהפרעה זו ובעיקר- בקרב בני נוער.​

חרדה ודור ה-Y​

​סקר שנערך בשנת 2013 מצא כי 57% מהסטודנטיות באוניברסיטאות בארה"ב דיווחו על פרקים של "חרדה מוגברת", ובבריטניה גילתה חברת הנוער "YouthTet" כי שליש מהצעירות - ואחד מכל עשרה גברים צעירים - סובלים מהתקפי חרדה ופאניקה.

מארג'ורי וואלאס, מנכ"לית ארגון הצדקה- "Sane", סבורה כי דור ה- Y (ילידי שנות השמונים והתשעים) הוא עידן הייאוש- "לגדול היה תמיד קשה, אבל תחושת הייאוש הזאת? זה חדש ", היא אומרת.

פיטר קרוגר, פסיכולוג בלונדון, מוסיף על דבריה ואומר כי מחקרים מצביעים על כך שאנשים שחשים כי אין להם ברירה, באופן פרדוקסאלי, הם למעשה גמישים יותר - בעיקר משום שהם יכולים להאשים אירועים חיצוניים להם (את החיים) או אנשים אחרים סביבם אם הם מקבלים החלטה שגויה. לעומת זאת, אם יש לך מגוון של אפשרויות בחירה, אין לך להאשים אלא את עצמך. "אנחנו הופכים הרבה יותר אובססיביים כי אנחנו רוצים לקבל את ההחלטה הנכונה בכל פעם", הוא אומר.​

בעידן המודרני שלנו, קבלת החלטות יכולה לגרום לנו סוג של "שיתוק". לעתים קרובות, אנו אובססיביים לחקור את האפשרויות השונות אפילו עבור זוג נעליים. בסופו של דבר, עומס המידע יבעט ויסגור את כל חוויית הקניות, וישאיר אותנו מותשים ואשמים על היותנו לכאורה 'מוגבלים' על ידי משימה פשוטה- הבחירה.

הטכנולוגיה גם תורמת לעליית החרדה. מספר רב של ילדי דור הY מרגישים חשופים ללא הטלפונים החכמים שלהם - והם לעתים רחוקות בלעדיהם. גאדג 'טים ניידים נוטים להיות החלון שלהם אל העולם והדרך לטפח תחושה של חיבור. כמובן שלצורך להיות מחובר יש צד אפל, הידוע גם בשם Fomo

(Fear of Missing Out), או בתרגומו החופשי- הפחד של ההחמצה.

​המדיה החברתית מאפשרת לנו להשוות הכל - יחסים, דיאטה, דמות, יופי, עושר, רמת החיים - לא רק עם החברים שלנו, אלא עם כולם, גם עם ידוענים. וכפי שהמחקר הראה, הזמן על מדיה חברתית- "עלול לגרום לדיכאון אצל אנשים שנוטים להשוות את עצמם לאחרים".

לצד שדרוג סגנון החיים שלנו, הגבלת החשיפה למדיה החברתית ולמידת מיומנויות לעבודה עם שפע של בחירה - מדענים ידועים מצאו כי האזנה לשיר שנוצר באופן ייחודי, מהווה השפעה חיובית ועמוקה על רמת החרדה שלנו.​

היצירה האופטימאלית- Anti Stress Music

חוקרים מ"מידלב אינטרנשיונל" (Mindlab International"") ביקשו לדעת איזה סוג של מוסיקה גורם למצב ההרפיה הגדול ביותר. במהלך המחקר נדרשו המשתתפים לנסות לפתור פאזלים קשים - אשר גרמו מטבעם לרמה מסוימת של מתח - תוך חיבור לחיישנים. במקביל, המשתתפים הקשיבו למגוון של שירים, כאשר החוקרים מדדו את פעילות המוח, קצב הלב, לחץ הדם וקצב הנשימה (ביו-פידבק).

הממצאים הראו כי שיר אחד בשם - "Weightless" - הביא להפחתה בולטת של 65 אחוז מהחרדה הכוללת של כל אחד מהמשתתפים, וכן ירידה של 35 אחוזים בשיעורי המנוחה וההתאוששות הפיזיולוגיים הטבעיים שלהם.

השיר תוכנן במיוחד כדי לעודד הרפיה והשגת רוגע עמוק ונוצר על ידי המוסיקאים בהרכב- Marconi שחברו למטפלי מוסיקה ומהנדסי קול בכדי לארגן הרמוניות, מקצבים וקווי בס, אשר יתרמו להאטת קצב הלב של המאזין, הורדת לחץ הדם והפחתת הורמוני הלחץ וביניהם קורטיזול.

למעשה, האזנה לשיר נמצאה כל כך יעילה (רבים מהמשתתפים נעשו מנומנמים) כך שהחוקר הראשי ד"ר דוד לואיס-הודג'סון מייעץ לא להקשיב לה בזמן נהיגה.

ומה אתם חושבים? האזינו בעצמכם:

https://youtu.be/UfcAVejslrU

*נכתב בהשראת כתבתו של Carolanne Wright   קרולן רייט

 

נוירולוגים טוענים: מצאנו את השיר שמפחית חרדה בכ- %65
מאמרים נוספים...