תשתית תקשורת נתונים ביתית – תכנון להווה עם מבט לעתיד

בתאריך 1 יולי, 2015

לרבים נדמה שלקבל אינטרנט ושאר שירותי רשת בבית זה עניין של מה בכך אך המציאות שונה. תכנון נכון מבעוד מועד יתן פתרון מקיף, יעיל, חסכוני ואסתטי שישרת אתכם לפחות למשך העשורים הקרובים.

תשתית תקשורת נתונים ביתית – תכנון להווה עם מבט לעתיד

בין אם אתם מתכננים את בית חלומותיכם או שיפוץ של בית קיים, תשתית תקשורת הנתונים (ת"נ) אמורה לשרת אתכם למשך העשורים הקרובים בדיוק כמו תשתיות החשמל והמים. לרבים נדמה שלקבל אינטרנט ושאר שירותי רשת בבית זה עניין של מה בכך, אך המציאות שונה. הרבה משימות "נופלות" על תשתית הרשת, וכבר היום היא משמשת לטלפוניה/מוזיקה/סרטים/טלויזיה/אינטרנט ועוד.

 בניגוד לדעה הרווחת, העומס והדרישות של משפחה בבית טיפוסי מודרני גבוהים מהותית מאלו של רוב המשרדים העסקיים, וכל זאת לפני שלקחנו בחשבון צרכים עתידיים (כגון טלויזיה מבוססת אינטרנט, בית חכם, אבטחה סביבתית ועוד). לאור מספר מקרים של לקוחות שפנו אליי כשכבר היה מאוחר מדי, להלן מספר עצות שיחסכו לכם כאב ראש וגם כסף.

 

רשת אלחוטית היא לא תחליף לתשתית מחווטת. כולנו רוצים כיסוי רשת אלחוטית בבית (ובחצר) לטובת המחשב הנייד, הטלפון החכם, הטאבלט, האורחים וכו'. העניין הוא שלרשת האלחוטית יש מגבלות כיסוי, עוצמה, רוחב פס (מהירות), הפרעות מקומיות שונות, ועוד. חלק מהמגבלות יתגלו רק לאחר ההתקנה וחלקן עלולות להופיע אפילו בצורה עונתית. לכן רשת אלחוטית היא דבר מצויין אך אינה מהווה בשום אופן תחליף לתשתית מבוססת חיווט.

 

אל תחסכו בנקודות רשת. בתור התחלה, תכננו נקודת רשת לכל מקום בו צפוי להיות מחשב ולכל מקום בו צפויה להיות טלויזיה. יש לתכנן גם נקודות מתאימות לציודי גישה לרשת אלחוטית אשר יהיו ממוקמים באופן שיבטיח כיסוי אופטימלי ונטול מכשולים באזורים הרצויים. כמו שלא הייתם רוצים לגלות פתאום שאין לכם שקעי חשמל בחדר מסויים כך גם לגבי נקודות רשת.

 

הקפידו על מקום אחד אליו מתחברות כל הנקודות. בבית עם מספר קומות, תכנון המתבסס על נקודת ריכוז בכל קומה יצור צווארי בקבוק במעברים בין הקומות ויחייב פריסה של מספר מתגים קטנים במקום מתג מרכזי אחד. נקודת ריכוז אחת לכלל הבית תמנע את הבעיות האלה, תאפשר ניהול טוב יותר של הרשת, ועוד מספר יתרונות טכנולוגיים. לא חובה, אבל מומלץ בחום.

 

תוכנית לתשתית תקשורת נתונים מגיעה בתחילת הדרך. בדיוק כפי שיש תוכנית בנייה, כך צריכה להיות גם תוכנית לתשתית ת"נ. מיד אחרי שיש לכם תוכנית אדריכלית, אנחנו מקיימים פגישת ייעוץ והבנת הצרכים שהתוצר שלה הוא תוכנית לתשתית ת"נ. תוכנית זו אתם מקבלים במקביל, או אפילו לפני תכנית החשמל של הבית. תוכנית לתשתית ת"נ תכלול את מיקום נקודות הרשת העתידיות בבית, את ציודי הרשת השונים (מתגים, נתבים, נקודות גישה אלחוטיות וכד') ומיקומם המתוכנן. כמו כן מתוכנן מראש אופן החיבור לאינטרנט, אבטחה סביבתית (מצלמות), מערכות מולטימדיה ועוד.
חשיבות הכנת התוכנית בשלב כה מוקדם היא כדי לאפשר לאדריכל לקחת בחשבון את השלכות הצרכים שלכם על התוכנית האדריכלית ולתכנן את התשתית והציוד הנלווה כאלמנט נסתר ואלגנטי המשתלב במרחב המגורים. תוכנית ברורה תאפשר הערכות מראש מבחינת העברת החיווט, הקצאת מקום מתאים ומספק לציודים השונים, ותמנע "הפתעות של הרגע האחרון" . אגב, סימון מיקומם של שקעי הרשת על גבי תכנית הבניין הכללית של הבית הוא בפירוש לא תכנית רשת.

 

תכנון מקצועי מוקדם הוא מילת המפתח. תכנון הרשת צריך להעשות על ידי מומחה תשתיות תקשורת כבר מהרגע הראשון. מומחה לתכנון רשתות תקשורת נתונים ידע לתכנן תשתית "צופה פני עתיד" שתשרת אתכם גם לשנים הבאות, ותמנע מכם עגמת נפש והוצאות "שידרוג" מיותרות בהמשך הדרך. זה גם לא יקר, וגם שווה כל שקל.

 

להזמנת ייעוץ ותכנון רשת מקצועי צרו קשר ואשמח לעזור.

 

© כל הזכויות שמורות לעידן יגאלי. הפצה או ייצור מחדש אסורה בהחלט ללא אישור מראש בכתב של עידן יגאלי.

מאמרים נוספים...