סקירת תוכנות – חוק 20/80!

בתאריך 5 מאי, 2009

לפתח או לקנות - הדילמה של מנכ"לים רבים. בסקירה זו נגלה - באופן לא מפתיע - שהאמת נמצאת איפושהו באמצע...

סקירת תוכנות – חוק 20/80!

האם כדאי להזמין פתרון תוכנה מותאם אישית מתוכניתן/ית?

 "חכמה בגויים – תאמין" אמרו חז"ל, חוק פרטו, מלומד איטלקי שגילה ש80% מהנדלן באיטליה שייך ל-20% מהאוכלוסיה ולאחר מחקרים ניסח את החוק, אינו יוצא מכלל זה. החוק הזה, הידוע גם כחוק 20/80, תקף באופן מפתיע כמעט לכל תחום בחיים, לדוגמה 20% האחרונים מהעבודה שעלינו לבצע מתבצעת בפועל ב-80% מהזמן שהוקצב לכל העבודה! (שאר הזמן מתבזבז על כל מיני טרדות ושטויות – נשמע מוכר?)...

ולעניינינו - פיתוח תוכנה, מפתח תוכנה ולקוח לא מנוסים באמת, יעריכו את הזמן הדרוש לפיתוח תוכנה, או לביצוע פרויקט מיחשוב אחר, בחמישית מהזמן שזה יקח בפועל!

התוצאה של תופעה זו מוכרת לי כיועץ מיחשוב, מלקוחות ש"התפתו" להפקיד פיתוח של תוכנה כלשהי בידים לא אמונות עיסקית, של תוכניתן/ית מוכשרים ככל שיהיו. התוצאה בד"כ היא חוסר שביעות רצון מן התוכנה שנעשתה. היות והמפתח אינו יכול לעמוד בדרישות של הלקוח כי הוא צריך להשקיע עוד פי 5 שעות ממה שתכנן והלקוח אינו יכול לעמוד בתוספת התשלום הנדרשת להשלמת העבודה. כך אני מכיר פרויקטים שנמשכים שנים, בלי יכולת לסגור מוצר על המפרט הנדרש.

הפתרון לבעיה זו הוא קודם כל לבדוק היטב אם לא קיים מוצר מדף בשוק שעונה על הדרישות. גם כאן חוק פרטו יפעל וגם אם לא נמצא תוכנה מתאימה ב-100% עדיין כ-80% מן הדרישות של הלקוח יסופקו ע"י תוכנה מוכנה וזאת ב-20% מהמחיר שיגבה תוכניתן עבור תוכנה ה"תפורה" לפי צורכי הלקוח!

 מסובך? אתן דוגמה – תוכנה להנה"ח בסיסית עם דוח מעמ מס הכנסה וכד' תעלה לפתח (עם האישורים הנדרשים מהרשויות וכו') פי כמה וכמה יותר מתוכנת מדף כגון "חיש קל" שהרשיון שלה עומד על כ-150 $ בלבד.

האם אין אופציה נוספת?

אופציה טובה יותר - אם ניתן - היא לרכוש תוכנת מדף טובה הנתנת לשדרוג. בהוספת סכום יחסית נמוך לבקש לשדרג אותה ל-100% שביעות רצון!  רק שזה ניתן בד"כ לביצוע מול החברה שפתחה את התוכנה בלבד. ולא כל חברה מוכנה להחזיק גירסאות מותאמות אישית ללקוחות ובמחיר סביר או בעיקרון.

הפתרון האידאלי יכול להינתן בשיטת COD/COP  - Component oriented design/ programming. תחום מפותח מאד בארה"ב ו פחות (-- ;-) אצלינו.

זהו פתרון מעולה מבחינת אמינות מהירות פיתוח מחיר ועוד. זאת כי הוא מבוסס על שילוב רכיבי תוכנה  שהם מוצרי מדף בפני עצמם ליצירת פתרון מותאם אישית ללקוח. כל שיש לבצע הוא בניית ה"לגו" מהרכיבים שנקנו בהתאם לדרישות. התאמת הרכיבים עצמם גם היא ניתנת בקלות יותר היות ויש אפשרות פעמים רבות לרכוש גם את קוד המקור מהחברה המפתחת.

לדוגמה ע"פ דרישות מיוחדות בניתי Client מיוחד לדואר אלקטרוני ובמהירות רבה בהתבסס על ה-"Easy Mail Objects" של חברת   quiksoft.

זאת בניגוד לעצתם הנבערת של חברי התוכניתנים שהיציעו לי - איך לא - להמציא את הגלגל מחדש ברמה זו או אחרת ופשוט... לממש את פרוטוקול SMTP ו-POP דרך ה-API של מיקרוסופט למשל.

למזלי לא התפתיתי - וכך היה לי גם זמן לכתוב את המאמר הזה :-)  

 

מאמרים נוספים...