מדריך הפרוביוטיקה השלם

מאת Eden-Ink
בתאריך 27 דצמבר, 2020

כתבה אינפורמטיבית מבוססת מחקר אודות חיידקי הפרוביוטיקה.

מדריך הפרוביוטיקה השלם

הגוף שלנו עשיר בחיידקים; על כל תא בגוף, נוכל למצוא כ- 10 חיידקים שונים. רוב החיידקים הללו מתגוררים במעיים שלנו, כאשר חלק גדול מהם כלל אינו מזיק.

למען האמת, מאזן חיובי של חיידקים במעיים שלנו התקשר פעמים רבות להטבות בריאותיות מגוונות כגון ירידה במשקל, ייעול תהליך העיכול עצמו, העצמת כוחה של מערכת החיסון שלנו, מראה עור בוהק ונעים למגע ואף סיכון מופחת להיווצרות של מחלות שונות.  

פרוביוטיקה, היא זן של חיידקים חברותיים, מיקרואורגניזמים, המספקים שפע סגולות לגופנו כאשר אנו אוכלים מהם. רבים מאיתנו ודאי אף מצאנו את עצמנו נוטלים תוסף תזונה פרוביוטי, כדי לקדם את בריאות המעיים שלנו בפרט וגופנו בכלל.

היכרות עם חיידקי הפרוביוטיקה

חיידקי הפרוביוטיקה הם מיקרואורגניזמים, המתגוררים לאורך כל חלקי המעיים שלנו. הם חיידקים ברובם, אך חלק מהזנים מקורם בשמרים שונים. כלל הפרוביוטיקה מעניקה יתרונות בריאותיים רבים.

כולנו נולדים עם כמות מסוימת של חיידקים פרוביוטיים בגופנו, אשר הולכת ופוחתת עם השנים, לכן כדאי לנו להעשיר את גופנו במאכלים שונים ותוספי תזונה המכילים אותם. מאכלים מוכרים הם יוגורט ואף מאכלים המכילים סיבים תזונתיים רבים כגון אבוקדו, תאנים, אוכמניות, פטל, ארטישוק, קטניות למיניהן, במיה, אגוזים, קינואה ועוד. אם נקפיד להזין את גופנו במאכלים הללו, ניהנה מהיתרונות הרבים של החיידקים הפרוביוטיים גם לעת זקנה.

לעומת המאכלים הללו, מומלץ להעשיר את גופנו במזון של החיידקים הפרוביוטיים; אשר מקדם את הבריאות השוטפת שלהם כגון חמוצים, חמוצים יפניים, מאכלים כבושים ללא חומץ סויה, מיסו, שום, בצל, ארטישוק ירושלמי, כרישה ועוד.

מומלץ לאכול פרוביוטיקה בנפרד מפריביוטיקה, כדי לאפשר לחיידקים הקיימים במעיים שלנו ליהנות מהמזון, משום שהחיידקים החדשים מהמזון עדיין לא התאקלמו במעיים שלנו.

כיום קיימים אינספור תוספי התזונה שונים, המבטיחים להעלות את רמות החיידקים הפרוביוטיים בגופנו. רובם אף מכילים פריביוטיקה.

זני הפרוביוטיקה מחולקים לקבוצות, כאשר כל אחת מהן היא בעלת תפקיד משמעותי, התורם לבריאות של גופנו. הקבוצות הנפוצות ביותר הן של חיידקי הלקטובקילוס (Lactobacillus) וה- ביפידובקטריום (Bifidobacterium), כאשר כל אחת מהן טומנת בחובה עוד אינספור תת-מינים נוספים, בעלי תחומי אחריות שונים.

ממידע זה, פשוט להבין כי לכל זן ומין של חיידקים פרוביוטיים, ישנו מערך פעילות שונה, שמסייע לגופנו להתמודד עם מגוון של בעיות בריאותיות. זני הפרוביוטיקה המתאימים הם קריטיים לגופנו, משום שהם משתתפים גם בפעילויות השגרתיות שלו. כיוצא מזה, אם נלמד לבחור בזן או זני הפרוביוטיקה הנכונים עבור גופנו – נוכל לייעל תהליכים רבים בגופנו, לתרום לבריאות הכוללת שלנו ואף לשמר אותה לאורך השנים.

כיום, רוב תוספי התזונה מכילים מגוון של זנים פרוביוטיים, בשאיפה כי נוכל לספוג מהם את הקבוצות הנכונות עבורנו. אף על פי שניכרות ראיות מבטיחות מאוד בנושא (שהביאו לשילוב של תוסף הפרוביוטיקה בעולם הרפואה המערבי; כשיטת טיפול או כאמצעי מניעתי לתופעות מגוונות) עדיין יש לבצע מחקר נוסף, כדי לערוב ליתרונות של התוספים עצמם.

חשיבות המיקרואורגניזמים במעיים שלנו

כלל המיקרואורגניזמים המצויים בגופנו קרויים מיקרוביוטה או פלורת מעיים, כאשר רובם חיוניים לבריאותנו. למען האמת, המעיים שלנו מכילים מאות ואף יותר מאלף זנים של מיקרואורגניזמים שונים כגון שמרים, וירוסים ובעיקר בקטריות.

רוב פלורת המעיים שנמצאת במעיים שלנו (המעי הדק והמעי הגס), מבצעים פעולות מטבוליות במעיים שלנו בדומה לאיבר לכל דבר. מסיבה זו מדענים רבים מכנים את פלורת המעיים כ"איבר שנפל בין הכיסאות".

פלורת המעיים שלנו אחראית לאינספור תפקידים המהותיים לבריאותנו: היא מייצרת ויטמינים ולרבות ויטמינים מקבוצת B וויטמין K, מסייעת להמיר סיבים לחומצות שומן בריאות

בנוסף, חומצות השומן הללו אף מסייעות לגרות את הפעילות של המערך החיסוני שלנו ואף לחזק את ריריות המעיים שלנו. על ידי כך, החיידקים מסייעים למנוע דליפה של חומרים שונים מהמעיים, לסביבה החיצונית של גופנו; מצב שכזה עשוי להביא למצב חירום בגופנו וכתוצאה מכך, לגרות תגובה חיסונית מאוד חזקה.

לצד החיידקים הפרוביוטיים, קיימים המיקרואורגניזמים שאנו מכירים – המזיקים. פלורת המעיים שלנו רגישה מאוד, כאשר בריאותה תלויה בתזונה שלנו באופן בלעדי; מחקרים מעידים כי פלורת מעיים שאינה מאוזנת, מקושרת פעמים רבות להתפתחות של מחלות ולרבות השמנת-יתר, סוכרת סוג 2, תסמונת מטבולית, מחלת לב, סרטן המעיים, אלצהיימר ודיכאון.

פרוביוטיקה וסיבים פריביוטיים, מטרתם לסייע ולשמר את מאזן פלורת המעיים שלנו. אם נקפיד להזין את גופנו בהם, הם יבטיחו לספק תמיכה בעבור כל אחד ואחד מהאיברים שלנו, כך שיוכלו לתפקד באופן אופטימלי 24/7.

השפעה על מערכת העיכול

כיום, חוקרים רבים בוחנים את ההשפעות של החיידקים הפרוביוטיים, על הבריאות של מערכת העיכול שלנו. ראיות חזקות מציעות, כי תוספי תזונה פרוביוטיים עשויים לסייע ולרפא שלשולים, שנגרמו כתוצאה מנטילה מוגזמת של אנטיביוטיקה.

האנטיביוטיקה היא תרופה חזקה, שמטרתה לסייע לגופנו לגבור על מחלות מסוימות. למרות זאת, ההרכב הכימי שלה פוגע באזורים שונים בגופנו (בהתאם לסוג האנטיביוטיקה) לעיתים קרובות. לצד זאת, ברוב הפעמים האנטיביוטיקה אף תביא להרג של החיידקים הפרוביוטיים במעיים שלנו.

כתוצאה מכך, מאזן פלורת המעיים שלנו נפגע וחיידקים מזיקים משגשגים, בתגובה למוות של החיידקים הטובים. מסיבה זו, כאשר אנו נוטלים אנטיביוטיקה, בייחוד כאשר אנו עושים זאת במשך זמן רב, רובנו נחווה שלשולים – אפילו לאחר שהפסקנו ליטול את האנטיביוטיקה ואף הזיהום עצמו הושמד מזמן.

החיידקים הפרוביוטיים מנסים "להשיב מלחמה" בכל כוחם, במטרה למנוע מצבים מעין אלו. הם אף נאבקים בתופעת המעי הרגיז (IBS) ומסייעים להקל על תופעות שונות במערכת העיכול ולרבות גזים, נפיחות של הבטן, עצירות, שלשולים ועוד. מחקרים אף מאמתים כי חיידקי הפרוביוטיקה תורמים להקלה על מחלות דלקתיות שונות במעיים שלנו, כגון קרוהן וקוליטיס. הם אף מסייעים ללחום בחיידק ה-הליקובקטר הפילורי – זיהום עיקש וחזרתי, אשר ידוע כאחד הגורמים המרכזיים, להתפתחות של אולקוסים וסרטן הבטן בגופנו.

במילים אחרות, אם אנו סובלים מקשיים או תופעות חריפות בדרכי העיכול שלנו, אשר נראה כי איננו מצליחים להכניע – כדאי לנו לשקול לשלב תוסף תזונה פרוביוטי בחיינו בכובד ראש.

השפעה על ירידה במשקל

יתכן ונופתע לגלות, אך אנשים הסובלים מהשמנת-יתר אינם נהנים מאותה פלורת מעיים, ממנה נהנים אנשים רזים וחטובים: מחקרים שנערכו על חיות, מצאו כי צואה של חיות רזות, שונה מאוד מזו של חיות שמנות. זאת ועוד, צואה של חיות רזות, עשויה לסייע לחיות שמנות להוריד במשקל.

לכן, מדענים רבים מאמינים כי פלורת המעיים שלנו היא חיונית, לשם קביעת המשקל שלנו. אף נמצא כי חלק מזני הפרוביוטיקה מסייעים לנו להפחית ממשקלנו באופן ישיר; בייחוד חיידקים ספציפיים מזן הלקטובקילוס (Lactobacillus gasseri, Lactobacillus rhamnosus) וה- ביפידובקטריום לקטיס (Bifidobacterium lactis).

תזונה או נטילה של תוספים המכילים את החיידקים הללו, מסייעת לנו להפחית ממשקלנו לאורך זמן. עם זאת, יש לציין כי לשם הצלחה, יש ליטול מהתוסף או להקפיד על אכילה מרובה של מזונות מתאימים, במשך שלושה חודשים ועד חצי שנה לכל הפחות. אף על פי שקיים צורך במחקר נוסף, עד כה הראיות נראות מאוד מבטיחות.

אינספור יתרונות בריאותיים

בזכות היותם מוכרים בעולם המחקר כחיידקים מהותיים, ניכר להבחין כי הפרוביוטיקה נחקרת באופן יסודי, כאשר השאיפה היא ללמוד כיצד ליהנות ממנה בכמויות נכונות, שיביאו למאזן של פלורת המעיים שלנו.

מחקרים רבים מעידים, כי החיידקים הפרוביוטיים תורמים לבריאות ולתקינות של כלל גופנו:

דלקתיות וויסות דלקתיות-יתר

עיקר מערכת החיסון שלנו, מצויה במעיים שלנו. לכן, הבריאות של המעיים מהווה חלק חיוני, מהחוסן של המערך החיסוני. מחקרים מעידים כי החיידקים הפרוביוטיים מסייעים לנקות את המעיים שלנו, לייעל את תהליכי הייצור של ערכים תזונתיים רבים ועל ידי כך – דואגים להזין את מערכת החיסון בבריאות ואף לנקות אותה ביעילות.

החיידקים הפרוביוטיים אף פוגעים בחיידקים הלא בריאים באופן עקיף: משום ששני המינים ניזונים מאותו מזון, כאשר החיידקים הפרוביוטיים מעכלים אותו, הם לא מותירים מזון לחיידקים המזיקים.

זאת ועוד, החיידקים הפרוביוטיים אף מייעלים את תהליכי הניקוי של כלל גופנו, לרבות העור – קו ההגנה הראשוני שלנו מפני מזיקים. הם אף ידועים ביכולתם לסייע ולהטיב את התגובתיות של מערכת החיסון שלנו, במידה ונחשפנו לזיהום או אפילו נפצענו בעורנו – כך שנחלים במהרה.

כתוצאה מכל הטוב הזה, החיידקים הפרוביוטיים אף תורמים לוויסות דלקתיות-יתר ממושכת בגופנו, המהווה גורם מוביל להתפרצות של מחלות רבות.

דיכאון וחרדה

זני הפרוביוטיקה הלקטובקילוס הלווטיקוס ו-ביפידובקטריום לונגום (Lactobacillus helveticus and Bifidobacterium longum) נמצאו כחיידקים המסייעים להפחית סימפטומים של לחץ בחרדה. כיום נערכים ניסויים קליניים בנושא.

התמודדות יעילה עם משקעי שומנים

הגוף שלנו מעכל שומנים על בסיס יומי: חלק מהם מנוצלים באותו הרגע, בעוד שאחרים הופכים לחלק ממאגר השומנים של גופנו, למקרה חירום כגון מחסור באנרגיה.

החיידקים הפרוביוטיים מייעלים את הפעילות של המעיים שלנו באופן ישיר ועל ידי כך – את תהליך העיכול של גופנו. ככל שהמעיים שלנו יוכלו ליהנות מתהליך עיכול איטי, יסודי ואיכותי, כך השומנים בגופנו יתפרקו ביתר יעילות וכתוצאה מכך – ינוצלו באותו הרגע. פירוק איכותי של השומנים בגופנו מונע הצטברויות שומניות במחזור הדם שלנו.

בנוסף, החיידקים הפרוביוטיים מייעלים את תהליכי הניקוי של כלל הגוף שלנו, בזכות ההשפעה המרגיעה שלהם. מחזור הדם, הוא אחד מיני רבים.

לחץ דם

טיהור אופטימלי של מחזור הדם שלנו יתרום לפינוי של שומנים, סוכרים ומתכות כבדות מגופנו. כל הרכיבים הללו עשויים לחסום חלקית את כלי הדם שלנו וכתוצאה מכך, להוביל ללחץ דם גבוה. הנוכחות של החיידקים הפרוביוטיים בגופנו מסייעת למנוע את רוע הגזרה, שכן מעיים נקיים תורמים למחזור דם נקי ונטול מחסומים.

בריאות העור

פרוביוטיקה מסייעת למטב את הפעילות של כלל התהליכים בגופנו, כתוצאה מייעול תהליכי העיכול והטיהור של גופנו. כתוצאה מכך, תהליך החידוש התאי מואץ אף הוא כלומר, תאים יבשים נושרים מגופנו בקלות, תאים חדשים ועתירי לחות מחליפים את מקומם ואנו, נהנים מעור בעל ברק ומגע נעים.

החיידקים הפרוביוטיים אף משוטטים לאורך העור שלנו ודואגים לגונן עליו מפני חיידקים, זיהומים ורעלנים למיניהם.

תופעות לוואי

עד כה, לא נמצאו שום תופעות לוואי מסוכנות בתוספי הפרוביוטיקה. עם זאת, יש לציין כי כל מחקר בוחן חברה ספציפית אחרת ולכן, כאשר אנו פונים לרכוש תוספי פרוביוטיקה – מומלץ לחקור מעט על החברה שאנו קונים ממנה, על תנאי המפעל שלה וההרכב של הפרוביוטיקה עצמה (כמות החיידקים שהיא מכילה, זני החיידקים שהיא מכילה ואם היא מכילה FOS – אשר מייעל את איכות הקליטה של החיידקים במעיים).

בימים הראשונים, יתכן כי חלק מאיתנו יחוו מעט תופעות בדרכי העיכול כגון גזים או שלשולים, אך הן יחלפו במהרה, לאחר שנתרגל.

אם אנו סובלים מאיידס, אין עלינו ליטול את החיידקים הפרוביוטיים, משום שהם מסייעים לחזק את המערכת החיסונית באופן משמעותי; והיא זו שפוגעת בנו כעת. באופן כללי, אם אנו סובלים מתופעה רפואית מסוימת, בייחוד כזו המתקשרת לתפקוד של מערכת החיסון, מומלץ להיוועץ ברופא בנושא הפרוביוטיקה, טרם הרכישה.

מדריך הפרוביוטיקה השלם
מאמרים נוספים...