כל מה שרצית לדעת על צמח האשווגנדה

מאת Eden-Ink
בתאריך 27 דצמבר, 2020

מאמר אינפורמטיבי אודות צמח האשווגנדה מבוסס מחקרים.

כל מה שרצית לדעת על צמח האשווגנדה

האשווגנדה, ויתניה משכרת (=משרה שינה) או הג'ינסנג ההודי הוא שיח רב-שנתי ממשפת הסולניים. משמעות השם אשווגנדה היא ריח וחוזק של סוס, אשר מעידה על החוזק והחיוניות שהצמח תורם לגופנו.

האשווגנדה הוא צמח מרפא עתיק יומין, בו נעזרת רפואת המזרח מזה 3,000 שנים. הוא גדל בעיקר באזור הודו, המזרח התיכון ואפריקה.

האווגנדה ידוע יותר מכל בהיותו צמח אדפטוגני – צמח שמסייע לווסת תפקודים רבים בגופנו: הוא מסייע לווסת דלקתיות בגופנו, תת-פעילות של מערכת העצבים שלנו, של המערכת ההורמונלית שלנו, תורם לשימור ההומיאוסטזיס שלנו ומייעל את תהליכי העיכול, הניקוי וההעברה השונים המתרחשים בתוכנו.

מסיבה זו האשווגנדה ידוע כצמח מרפא איכותי, בו נעשה שימוש ארוך שנים לשם הקלה על תופעות כגון לחץ, חרדה, נדודי שינה, מחלות לב וכלי דם, סוכרת, אלצהיימר, מחלות אוטואימוניות, חוסר-איזון הורמונלי או כל תופעה שפעילות-יתר או תת-פעילות של חלק מגופנו תורמת להווייתו.

היתרונות הרבים של הג'ינסנג ההודי

צמח המרפא הקסום טומן בחובו שפע סגולות מרפא.

תורם לוויסות הפעילות של בלוטת התריס

במקרה של בלוטת התריס, האשווגנדה האדפטוגני מסייע להעצים את התפקוד שלה, כדי לתרום לפעילות תקינה של הגוף שלנו.

בלוטת התריס מפרישה הורמונים רבים: חלקם מסייעים לגופנו לעכל מזון ביעילות, אחרים מביאים לפקוד איכותי ומהיר יותר של מחזור הדם שלנו, חלקם תורמים להתפתחות הכוללת של גופנו, בעוד שהשאר חיוניים לשימור דפוסי שינה, מחשבה ותפקוד מיני איכותיים.

תת-פעילות של בלוטת התריס היא בעייתית מאוד ועשויה להביא לדיכאון, לחץ, השמנת-יתר, פעילות ירודה של מחזור הדם שלנו ושל מערכת העיכול שלנו, ירידה בתפקוד הקוגניטיבי שלנו, בתיאבון שלנו, בדחף המיני שלנו ועוד.

מחקרים רבים מעידים כי שימוש קבוע באשווגנדה לאורך חודשיים לפחות, יביא לעלייה בהפרשת הורמון הטירוקסין (Thyroxine) – המשתתף בתהליכי הוויסות של תהליכי העיכול שלנו, הפעילות של מחזור הדם שלנו, הפעילות של מערכת העצבים שלנו, התחזוקה של העצמות שלנו ואף תהליכי הגדילה וההתפתחות של גופנו.

שימוש באשווגנדה אף מגביר הפרשה של הורמונים, אשר מגרים את בלוטת התריס להפריש כמויות איכותיות של הורמונים, שיביאו לתפקוד תקין בגופנו. יש לציין כי גם פעילות-יתר של בלוטת התריס הינה מסוכנת ולכן, אם אנו סובלים מתופעה כזו כדאי לנו להימנע מנטילת אשווגנדה.

מקל על עייפות - ויסות בלוטת האדרנל

בלוטות האדרנל הן בלוטות הורמונליות בפני עצמן, אשר מטרתן להפריש בעיקר קורטיזול ואדרנלין בתגובה ללחץ, חרדה או עומס שאנו חווים.

כאשר אנו חווים מצבים כאלו על בסיס קבוע, אנו חשים נטולי אנרגיות ועייפים, כתוצאה מהעייפות של בלוטת האדרנל, שהפרישה הרבה מאוד הורמונים מעוררים לפני זמן מה.

מחקרים מעידים כי האשווגנדה מסייע להפחית את רמות הקורטיזול (=הורמון הלחץ) בגופנו לאורך זמן, גם אם אנו סובלים מרמות גבוהות של קורטיזול בגופנו באופן כרוני, כך שנוכל ליהנות מרגיעה ונינוחות.

הג'ינסנג ההודי אף מסייע לתמוך בפעילות של בלוטת האדרנל ולהעצים את פעילותה, כך שתגבור על העייפות ותמשיך לתחזק את גופנו ביעילות ובערנות. מחקר מאשש כי אנשים שסובלים מחרדה, אשר נוטלים אשווגנדה לאורך חודשיים, ייהנו מפחת משמעותי ברמות החרדה שלהם – 55%! זאת לעומת טיפול באמצעות תרופות שגרתיות, שהביא לפחת של  30.5% בחרדה בממוצע.

מקל על דיכאון ומחשבות שחורות

בשל היותו אדפטוגן, האשווגנדה אף מסייע להקל משמעותית על דיכאון ותחושות לא נעימות. הוא מסייע לווסת את הפעילות של המוליכים העצביים השונים במוחנו וההורמונים השונים בגופנו, כך שנוכל ליהנות מרוגע, שלווה, הערכה עצמית ומחשבות חיוביות.

תורם לאיזון רמות הסוכרים והשומנים בגופנו

רמות גבוהות של סוכרים ושומנים בגופנו עשויות להוביל למחלות רבות לא נעימות ובין היתר סוכרת וטרשת העורקים.

האשווגנדה מכיל נוגדי חמצון רבים וביניהם גם את הפלבנואידים – נוגדי חמצון שידועים ביכולתם לייעל משמעותית את הפעילות של מחזור הדם שלנו: הם מחזקים את הפעילות של שריר הלב שלנו, מאיצים את מחזור הדם ומסייעים לו להעביר מזון וחמצן לתאים. באותו אופן, הפלבנואידים מטיבים באופן משמעותי את תהליכי הניקוי של מחזור הדם שלנו; מסוכרים שומנים לא בריאים.

בנוסף, מחקר מצא כי ויתניה משכרת אף מסייע לייעל את הפעילות של הלבלב שלנו, כך שגופנו יוכל להפריש יותר אינסולין – ההורמון שתפקידו הוא לפרק את הסוכרים במחזור הדם שלנו, כך שיוכלו לחדור את רקמת התא ושם, להפוך לאנרגיה טהורה. באותו אופן, הפלבנואידים מסייעים להפחית את תנגודת האינסולין שלנו – מצב בו גופנו זקוק לרמות גבוהות של אינסולין, כדי לפרק את הסוכרים במחזור הדם שלנו, משום שגופנו התרגל לנוכחות קבועה של אינסולין במחזור הדם שלנו.

הפלבנואידים הם נוגדי חמצון אנטי-דלקתיים, לכן הם מסייעים להקל על דלקתיות באזור הלבלב או מחזור הדם שלנו, כך שיוכל לספוג יותר אינסולין בקלות וביעילות. בנוסף, בדומה לשאר נוגדי החמצון, הפלבנואידים לוחמים ביעילות בתופעת הרדיקלים החופשיים – תופעה שמביאה לפגיעה במולקולות בגופנו, שללא טיפול עשויה להביא לפגיעה בתאים, איברים ואף מערכות שלמות בגופנו ולהיווצרות של מחלות סופניות. הפלבנואידים מסייעים לאזן את התופעה בגופנו, כך שנוכל להמשיך ולתפקד באופן אופטימלי.

רמות נאות של אינסולין במחזור הדם שלנו, לצד זמינות יפה של הגוף שלנו לספוג את ההורמון, יביאו לפירוק יפה של הסוכרים במחזור הדם שלנו, שיתרום לחיים בריאים וארוכים יותר.

מסייע ללחום ביעילות במחלת הסרטן

מחקרים רבים מצאו כי האשווגנדה מסייע למנוע ואף ללחום בסוגים רבים של סרטן ולרבות סרטן השד, סרטן הריאות, סרטן הקיבה וסרטן המעיים – כולם זנים מובילים של סרטן בעולם.

ראשית, האשווגנדה מסייע להפחית את רמות הדלקתיות בגופנו ולייעל את תהליכי הייצור של כדוריות הדם הלבנות בגופנו. על ידי כך הוא מסייע לחזק את המערך החיסוני שלנו, כך שיוכל ללחום במחלה ביעילות ובנוסף, לשמור על חיוניות לאחר טיפולי סרטן קשים כגון כימותרפיה או הקרנות, שמחלישים את מערכת החיסון שלנו באופן משמעותי.

זאת ועוד, האשווגנדה מונעת את ההתפתחות של תאים סרטניים ואף מעודדת את מותם, על ידי ייצור תאי חמצן ראקטיביים בגופנו, אשר רעילים לתאים הסרטניים. הוא אף מפחית את איכויות ההתנגדות של התאים הסרטניים, כך שתאי החמצן שנוצרו יוכלו לקטול אותם ביתר פשטות.

מגונן על גופנו בכלל ועל מוחנו בפרט

הג'ינסנג ההודי מכיל נוגדי חמצון רבים מלבד הפלבנואידים, אשר כולם מסייעים ללחום ביעילות בתופעת הרדיקלים החופשיים ובדלקתיות-יתר, שעשויה להיווצר באזורים רבים בגופנו מסיבות שונות. דלקתיות-יתר או ריבוי של רדיקלים חופשיים בגופנו בכלל ובמוחנו בפרט הם מאוד מסוכנים וללא טיפול, עלולים להביא לתופעות לא נעימות כגון אלצהיימר, פרקינסון ועוד.

משום שהוויתניה המשכרת מסייע לשמור על הסדר בגופנו ובמוחנו, מערכת העצבים שלנו פנויה לנהוג בשיקול דעת ואנו פועלים באופן איכותי יותר: אנו זוכרים טוב יותר, שולפים מידע איכותי יותר ומעבדים מידע חדש מהר יותר – כל זאת כתוצאה מהיות מוחנו נקי מרדיקלים חופשיים ודלקתיות. כל עוד גופנו ימשיך ליהנות מתפקוד תקין, אנו נאריך את תוחלת החיים שלנו בהתאמה.

כל מה שרצית לדעת על צמח האשווגנדה
מאמרים נוספים...