חמרה

בתאריך 22 דצמבר, 2019

כיום אחד הפיתוחים הכי חשובים שקיימים בבניינת בתים, אזורים חדשים בערים הוא פיתוח של גינות וסביבה ירוקה. החמרה משמשת היום בתור החומר המוביל לפיתוח אותם אזורים בגלל היתרונות הרבים שהיא מקנה לסביבה ובעיקר לצמחים.

חמרה

חמרה היא אדמה עשירה בברזל ותחמוצות, צבעה אדום-חום.
מקור השם מהמילה הערבית אַחְמָר - "אדום".

איך החמרה נוצרה?

לא קיים הסבר מדויק להיווצרותה של החמרה אבל כן יודעים ממה היא עשויה. החמרה עשויה מחלקיקי קוורץ מצופים ברזל שעבר חמצון. מבנה הגרגירים שלה מזכיר חול ים. הסבירות הגבוהה ביותר להיווצרותה היא שהחול היה נודד(כמו חול ים) עד שהיא נעצרה במקומות לחים ונמוכים עם נוכחות גבוהה של חלקיקי ברזל. המפגש בין האדמה הלחה(עשירה במים) לבין הברזל גורם לתהליך חמצון(חלודה) ומעניק לחמרה את צבעה האדום.

איפה נמצא חמרה?

חוץ מללכת ולקנות חמרה מחברות, ניתן למצוא חמרה בארץ לכל אורך מישור החוף מראש הנקרה ועד אשקלון.לרוב היא מצויה ליד רכסי כורכר.

למה החמרה משמשת אותנו?

לחמרה כיום ישנם שימושים רבים לדוגמא אם רוצים להקים תשתיות שתילה חדשות, תחזוקה של גינות קיימות, פיתוח של אזורים "ירוקים" חדשים בערים, לשימוש פרטי בבית ועוד…

אז למה דווקא חמרה?

לא סתם בוחרים בחמרה בתחום החקלאות והגינון, לחמרה יש יתרונות משמעותיים לעומת כל חול אחר…

  • אווריריות: בזכות המבנה הגרגירי של החמרה והגודל של הגריגירים נוצרת אווריריות מה שמאפשר למים לחלחל דרכה.

  • ניקוז המים: המבנה הגרגירי של החמרה מאפשר לה איזון בין כמות הספיגה של המים לבין חלחול המים. יתרון זה מעניק לה העדפה גבוהה לשימוש בתור מצע לגידול צמחים.

    בזכות היתרונות של הניקוז והאיוורור החמרה בעצם מבצעת מעין ויסות של כמות המים, ככה שהצמחים לא סובלים מעודף נוזלים.

  • שמירה על חומרים מזינים:
    החמרה עצמה דלה יחסית בחומרים מזינים לצומח, אז איך בכל זאת היא מועדפת לגידול? בגלל המבנה הגרגירי שלה ובגלל היותה אדמה ניקוזית, החמרה מנקזת לתוכה את כל החומרים המזינים שהיא מקבלת מהדישון.
    בדישון משתמשים כיום באופן קבוע בכל גידול של אזורים ירוקים, גינות בבתים פרטיים ועוד....
    הדישון בעצם מספק לצמחים את כל המזון שהם צריכים. החמרה מנקזת לתוכה את כל החומרים המזינים וכך הצמחים לא סובלים מחוסר מזון.

יתרונות אלו מעניקים לחמרה את התיעדוף הגבוהה ביותר לשימושם של קבלנים, גננים, חקלאים ואנשים פרטיים. כל אלה משתמשים בחמרה בשביל מילוי, תשתיות, תחזוקה, הקמה של גינות, גינון ועוד.

חמרה
מאמרים נוספים...