אתם פרילאנסרים! אז איך משיגים לקוחות?

בתאריך 8 אפריל, 2018

קוראים יקרים, עשיתם את הצד הגדול, התפטרתם וסוף סוף אין את הבוס הצועק, אין את הנסיעה בפקקים, עכשיו אתם אנשים חופשיים! אבל, רגע, איך מרוויחים כסף בכל החופש הזה? עובר יום, עובר חודש, ואתם מרוויחים פי 2 פחות? מפחדים שעשיתם טעות ואוטוטו מתקשרים חזרה לבוס שיקח אתכם? זה קורה לכולם, זה קרה גם לי. איך משיגים לקוחות?

אתם פרילאנסרים! אז איך משיגים לקוחות?

תוכלו לקרוא בבלוג שלי ישירות: https://react2wp.com/

קוראים יקרים, עשיתם את הצד הגדול, התפטרתם וסוף סוף אין את הבוס הצועק, אין את הנסיעה בפקקים, עכשיו אתם אנשים חופשיים! אבל, רגע, איך מרוויחים כסף בכל החופש הזה? עובר יום, עובר חודש, ואתם מרוויחים פי 2 פחות? מפחדים שעשיתם טעות ואוטוטו מתקשרים חזרה לבוס שיקח אתכם? זה קורה לכולם, זה קרה גם לי. איך משיגים לקוחות?

החלק המפחיד ביותר בלהיות פרילאנסר, ולוותר על עבודה עם משכורת מכובדת ובטוחה, היא - איך אנחנו, אנשים פשוטים שסה"כ רוצים לבנות אתרים מרהיבים או אפליקציות משוגעות, מתחילים להפוך את האנשים שפוגשים ביום יום - ללקוחות? כמה שזה נראה מפחיד, זה באמת יותר פשוט ממה שזה נראה, אבל כן - ההשקעה בלהשיג את הלקוחות הראשונים, תהיה גדולה ואולי אף, גדולה מההשקעה בלימודי המקצוע.

אני לא בקיא בסטטיסטיקה של כמה פרילאנסרים מתכנתים יש, אבל אני יכול להגיד בוודאות שלא חסר והרוב, בקושי מרוויחים משכורת שמספיקה למחייה. זה לא בגלל שהם מתכנתים גרועים - יכול להיות, הם אפילו הרבה יותר טובים ממני וממך קורא יקר, הסבירות הגדולה שהם נכשלו בגלל שהם פחדו לצאת מהקופסה, לנסות דברים מחוץ למה שנוח, דברים שנראו להם קצת משוגעים אפילו.

כל לייק, יכול להוביל ללקוח -  שיטת הפייסבוק

איך להשיג לקוחות בקבוצות פייסבוק

בין אם אתם מתכנתי וורדפרס או אוהבי שוקולד, יש בשבילכם קבוצת פייסבוק, וכמו בכל קבוצה - יש בה 2 צדדים, היודעים והשואלים. במקרה שלנו, היודעים אלו המתכנתים, השואלים אלו הלקוחות(לעתיד) שמנסים לבנות משהו בעצמם וסביר להניח, יכשלו ויחפשו אחר המתכנת המומלץ בקבוצה.

ככל שתראו יותר נוכחות בקבוצת פייסבוק בתחומכם, אם במענה על שאלות, נתינת עזרה ללקוחות(ועדיף, בהודעה פרטית), הצגת עבודות עסיסיות ואף חילוק עזרים בחינם - כך הסיכוי שלכם גדל משמעותית, כל לייק שתקבלו ובכל תגובה שתתנו, אתם מתקרבים ללקוח הבא שלכם. הדרך ממענה של כמה דקות בהודעה פרטית ואז להפיכת אותו שואל -> ללקוח, היא קצרה ממה שאתם חושבים.

בנוסף, ככל שתראו יותר מקצועיים, יותר מבינים ויותר חכמים - בפעם הבאה שלקוח יחפש בקבוצה אחר מתכנת תותח, סביר להניח שחלק מהקבוצה, במיוחד האלה שעזרתם להם ושוחחתם איתם, ימליצו אליכם כהרף עין.

זה שיש תחרות, לא אומר שאתם לא יכולים לנצח - Xplace

איך להשיג לקוחות באקספלייס

מכיוון שאנחנו כאן, בישראל, ארשום על אתר Xplace, לא אציין את שאר האתרים, מההכרות שלי איתם - הם קטנים וללא תנועה, בעוד שאתר אקספלייס, יכול לספק עבודה לעשרות אלפי פרילאנסרים. אתר אקספלייס, למי שלא מכיר, בעל 2 סוגי משתמשים, הסוג ראשון הוא מפרסמי הפרוייקטים, המחפשים עובד(לרוב בתחום האינטרנט) לעבודה פרילאנסרית(ולפעמים, משרה מלאה), הסוג השני - הוא כמובן הפרילאנסרים, אלא שמספקים את העבודה.

הצד הראשון מפרסם בקשה לעבודה\פרוייקט עם תיאור ותקציב מוערך, הצד השני, מקבל על כך עדכון ורשאי להציע את עצמו, במידה וזה נופל תחת 10(20 למשתמשים בתשלום) תחומי העניין שלו. בממוצע ביום, למתכנת עם 20 תחומי עניין, יש לפחות 30-40 התראות על עבודות חדשות, חלק יותר רלוונטיות וחלקם פחות. הפרילאנסרים נלחמים על העבודה בשיניים, אבל ברגע שמשיגים כמות של לקוחות ומקבלים את הכוכבים הראשונים(דירוג שמפרסמי הפרוויקטים יכולים לתת לפרילאנסרים), המצב הופך לפשוט יותר.

אישית אני, השגתי משם את מרבית הלקוחות בתחילת הדרך ועוד משיג עד היום. כמו כן, הלקוח גדול ביותר של בית התוכנה שלי - הוא לקוח שהגיע מאקספלייס(חברת וובפאלס המדהימה).

צאו מהקופסה, זה שווה - מפגשים וכנסים

האם מתישהו ראיתם בחור לובש חולצה שחורה עם כיתוב לבן "אני מתכנת, האם אתה הלקוח הבא שלי?" לא? לא ראיתם? טוב, אז כנראה לא נפגשנו עדיין.

לשואלים, זה בדיוק מה שקורה, אני והשותף שלי בקודג'ה(הבית תוכנה שצויין מעלה) אבי, הולכים לכנסים במטרה עיקרית אחת - לקוחות. וכן, אלו בדיוק החולצות שאנחנו לובשים. הכנסים שאנחנו הולכים אליהם, לא חייבים להיות בנושאים של תכנות, דווקא להפך - כנסים בנושאים של תכנות, לרוב יהיו מפוצצים במתכנתים שמחפשים לקוחות, בדיוק כמוכם. הכנסים שאנחנו אוהבים ללכת אליהם, וללבוש את החולצות המגניבות(מאוד!) עם הלוגו הקטן והכיתוב המושך, אלו כנסים בנושאים של פיתוח עסקי, קידום עסקי, קידום אתרים, סטראטאפים וכדומה.

מספיק שתלבשו חולצה דומה, ה"שואלים" לבד יבואו אליכם, ומה שישאר לכם זה להתחיל את המערכת יחסית עם הלקוח העתידי, בצורה טובה ואולי אפילו - לקבוע את הדייט הראשון שלכם יחד, במשרד שלכם, כאשר אתם תביאו את החוזה לאתר הבא שלו.

P.S. בכל כנס, לא משנה מה התחום, אפשר גם ללמוד יידע חדש שעלול לעזור לכם בניהול האישי שלכם, או קידום העסק שלכם.

בכנס לא פשוט למצוא את הלקוחות הגדולים, אבל אם אפשר - זה שם, ואם לא - השגתם קשרים חשובים להמשך פיתוח העסק שלכם. כל אדם שמכיר אתכם, זה עוד אדם שיכול להמליץ לגוגל ישראל על המתכנת החיצוני הבא שלהם.

אז איך להשיג לקוחות?

יש עשרות אם לא מאות דרכים להשגת לקוחות, אבל הדבר החשוב ביותר הוא להבין - אי אפשר לשבת ולהמתין, צריך לעשות ולעשות הרבה. שלושת הדרכים שציינתי, אלו לא שלבים, אלו חלקים שצריך לעשות בצורה סימולטנית, ביום יום. ואולי, אחרי זמן מסויים שאתם מחפשים לקוחות, מכינים איפיונים וחותמים על חוזים, יגיע הרגע המדהים הזה, שתוכלו להכין קפוצ'ינו טעים, לקחת את המחשב הנייד למקום האהוב עליכם, להיות חופשיים ולהתחיל באמת באמת לתכנת ושהלקוחות הבאים יחפשו אתכם ולא להפך.

לסיכום, ברגע שכבר זכיתם לעבוד עם לקוח, חשוב לעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר(ולא רק ברמה תכנותית) ביותר שאתם יכולים, אם תהליך העבודה יהיה טוב - אין סיבה שהלקוח לא ימליץ לשואל הבא, שאתם הוא המתכנת שכדאי לפנות אליו.

מאמרים נוספים...