מהו תזרים מזומנים וכיצד מנהלים אותו נכון

מאת bizibox
בתאריך 26 מרץ, 2018

על פי נתונים, הסיבה העיקרית לקריסתם של עסקים היא מחסור בתזרים מזומנים. עסק לא יכול לתפקד בלי כסף נזיל. אם עד כה לא ייחסתם לכך חשיבות, זה הזמן לשים דגש על תזרים המזומנים שלכם. מהו תזרים ומדוע כל עסק חייב לשמור על תזרים חיובי? דברים שחשוב לדעת.

מהו תזרים מזומנים וכיצד מנהלים אותו נכון

תזרים מזומנים מתייחס לתנועת הכסף לפנים ומחוץ לעסק. תזרים שלילי פירושו שיותר כסף יוצא מהעסק מאשר כסף שנכנס לעסק ותזרים חיובי מצביע על כך, שיותר כסף נכנס לעסק מכסף שיוצא ממנו.

עסקים זקוקים לתזרים מזומנים חיובי מסיבות רבות: כסף נזיל מאפשר לשלם חובות, לממן הוצאות, להשקיע בהתפתחותו והוא גם בעל חשיבות רבה לעתיד.. ללא כסף נזיל, אין לעסק יכולת לשרוד בתקופות משבר.

לדוגמא, עסק עונתי כמו חנות גלידה שפועלת בעיקר בקיץ, יתקשה להחזיק מעמד ללא תזרים בימי החורף. 

מה ההבדל בין תזרים מזומנים לרווחים?

עסקים רבים שוגים בכך שהם סבורים שרווחיות מספיקה. אבל עסק רווחי הוא לא בהכרח עסק עם תזרים מזומנים. רווחיות יכולה לשקף הכנסות. אבל עסק יכול להרוויח כסף ועדיין להישאר ללא כסף נזיל. לדוגמא: העסק מכר הרבה סחורות ועל פניו, הרווחים שלו עלו.

אולם בפועל, הלקוחות שרכשו סחורות טרם העבירו את הכסף. כלומר, אין לו כסף פנוי לשלם לספק ממנו הוא הזמין מלכתחילה את הסחורה למרות שזו נמכרה. ניתן להתייחס לתזרים גם כסוג של הערכת ההכנסה הפנויה של העסק. במילים אחרות: כמה כסף זמין לכם לשימוש מידי. 

תוכנה לניהול תזרים מזומנים

חשיבותו של דו"ח תזרים מזומנים

על מנת להבין כמה נכסים נזילים יש בידי העסק, חשוב ליצור דו"ח תזרים מזומנים. זהו דו"ח כספי המתייחס לסכום ושווי המזומנים הנכנסים והיוצאים מהעסק. הדו"ח מאפשר לבחון לעומק את הפעילות הפיננסית של העסק. מהיכן נכנס כסף ועל מה הוצא. 

הדו"ח כולל התייחסות ל-3 מרכיבים: תזרים כתוצאה מתפעול העסק, תזרים מימון כמו הלוואות ותזרים השקעות המבוססת על השקעות ארוכות טווח והשקעות קבועות. השורה התחתונה בדו"ח היא יתרת המזומנים הסופית. על פיה תבינו כמה כסף זמין עומד לרשותכם או מה התז"מ הנוכחי ביחס לדו"חות קודמים. 

שומרים על המזומנים במקום הנכון

כדי להימנע מחדלות פירעון, חשוב לנהל בחוכמה את תזרים המזומנים. ראשית, יש לעקוב אחר כל הכספים הכנסים ועסק ויוצאים ממנו. רצוי להשתמש בתוכנה לניהול תזרים מזומנים המציגה את כל הנתונים הפיננסיים במקום אחד. 

ריכוז זה יסייע לכם לראות את התמונה המלאה ולאבחן מגמות בהוצאת כספים. לדוגמא, תקופה מאתגרת פיננסית שחוזרת על עצמה מדי שנה או הוצאות גדולות על ציוד שטרם נמכר. כשמשתמשים במערכת מתקדמת כמו Bizibox לניהול תזרים, ניתן גם לקבל התראות על כספים שנכנסים ועל חיובים ולהיערך מראש לסיטואציה של חוסר מזומנים. למשל, על ידי איתור מקורות מימון או צמצום ההוצאות. מערכת זו אף יוצרת עבורכם תחזית מוקדמת, מעין סימולציה שמציגה בפניכם מה עתיד להיות מצב המזומנים שלכם בהמשך. תוכלו להקדים תרופה למכה.

רוצים לבנות תזרים מזומנים לעסק בלחיצת כפתור? עם ביזיבוקס זה קל>
נסו חודש בחנים וללא התחייבות: bit.ly/biziboxfreetrail

מאמרים נוספים...