אני צריך משקיע. היכן מתחילים?

מאת Johnny Max
בתאריך 9 אוקטובר, 2017

לפני שאתם מתחילים בחיפוש אחר המשקיע האולטימטיבי, חשוּב שתדעו מה בדיוק אתם מחפשים. יש משקיעים מכל הסוגים והזנים. יש משקיעים המחפשים מקור הכנסה פסיבי והתערבותם בעסק היא מינימלית, ויש משקיעים הרוצים להיות מעורבים בהחלטות העסק.

אני צריך משקיע. היכן מתחילים?

יש לכם עסק קיים, ואתם רוצה להתרחב לרשת של זכיינים למותג שלכם, המותג המצליח כל כך; לחלופין, אולי אתם מחפשים שותף להשקעה לצורך הקמת עסק חדש, אלא שאתם יודעים שאתם צריכים משקיע, ואין לכם מושג איפה תמצאו משקיע.

אז מה עושים? והיכן כדאי לכם לחפש?

לפני שאתם מתחילים בחיפוש אחר המשקיע האולטימטיבי, חשוּב שתדעו מה בדיוק אתם מחפשים. יש משקיעים מכל הסוגים והזנים. יש משקיעים המחפשים מקור הכנסה פסיבי והתערבותם בעסק היא מינימלית, ויש משקיעים הרוצים להיות מעורבים בהחלטות העסק. אחרי ככלות הכול הם השקיעו בו ממיטב כספם. המשקיע הזה רוצה להיות מעין מנטור, והדבר יכול לכלול למשל התייעצות בכל רבעון, או דיווח והתייעצות בכל החלטה, בין חשובה פחות ובין חשובה יותר – אין זה משנה כלל. אז לפני שאתם מחפשים משקיע, שאלו את עצמכם איזה סוג של משקיע אתם רוצים. האם אתם רוצים משקיע פסיבי שייתן לכם לקבל את כל ההחלטות, או שלחלופין אתם רוצים משקיע שיהיה מעורב בהחלטות העסק. אין כאן תשובת "נכון" או "לא נכון". אין אנו פוסלים אף אחת מהאופציות, אלא שזו שאתם בוחרים בה צריכה להתאים לכם ולעסק. אשר על כן זהו עניין שבהחלט כדאי לציין מראש.

לאחר שקיבלתם את ההחלטה תוכלו להתחיל בחיפוש. אופי העסק וסכום ההשקעה משפיעים מאוד על מקום החיפוש. לדוגמה, אם אתם בעלי רעיון למיזם הייטק הדורש תקציבים גדולים של מחקר ופיתוח, תהיו זקוקים למשקיעים הנכונים להשקיע סכומי כסף גבוהים מאוד. במקרים כאלו תצטרכו לחפש אנג׳לים המוכנים לסכן את כספם בשלב גיוס הכספים הראשוני. עם זאת, מושג האנג׳לים הוא רלוונטי פחות לעולם העסקים הקטנים והבינוניים.

מהו אנג'ל? אנג'ל הוא משקיע פרטי (או קבוצה של אנג'לים מאוגדת). האנג'ל הוא אמיד במיוחד, אדם המחפש סטרטאפ בתחילת דרכו, השקעה עבור הון ראשוני ותמורה של אחוזי רווח גבוהים עתידיים.

אם כך, היכן מחפשים משקיע?

דרך מספר #1 להתחיל לחפש משקיעים בלוח משקיעים ושותפים עסקיים. לוחות אלו הם זירה המפגישה בעלי עניין, כולל משקיעים, עם אנשים כמוכם המחפשים משקיע.

למי שעושה לילות כימים בעבודה על הנטוורקינג יש ודאי לא מעט קשרים עם אנשים שונים בעולם העסקים. תוכלו להתחיל לדבר עם אנשים שאתם מכירים – אף אין צורך להציע באופן ישיר – וכך תוכלו לראות מי מגלה עניין. מי יודע, אולי יצא מזה משהו? התחילו בחוג המכרים והמשפחה המורחבת; ישנם אנשים שאינם אוהבים לעשות עסקים עם חברים או עם קרובי משפחה, ויש בזה היגיון. אך אולי בזכות המשפחה או החברים יוכלו להציג לכם אנשי עסקים אחרים אשר מעוניינים להשקיע.

דרך מעניינת לחפש סוגי משקיעים היא באמצעות אתרי מימון המונים. אתרים אלו עובדים בצורה קצת שונה, אך הם מאפשרים לכם להשיג סכומי כסף גדולים. ברמת העיקרון, אתם מקבלים תרומה מאנשים זרים, אך בתמורה לאותה תרומה הם מקבלים מתנה שיכולה להיות המוצר עצמו. עסקים רבים מכרו מוצר כלשהו באתרי מימון המונים, והתחילו בייצור מסיבי רק לאחר שהמוצר נמכר ברשת.

השקעה אחרת היא דרך קרנות של המדינה. כלי זה אינו נפוץ במיוחד, אך חשוב שתדעו שהוא קיים. עיקר קרנות אלו הן זו של משרד הכלכלה והחדשנות (המדען הראשי לשעבר). הקרנות למיניהן מבקשות מכם חומרים ומסמכים רבים לצורך אימות המיזם. תהליך הקבלה לקרן רצוף סייגים ואינו פשוט כלל, אך אם קיים ולוּ שמץ של סיכוי – הרי שהוא מומלץ ביותר. הסיכויים לזכות במלגה מהקרנות הללו אינם גבוהים, אך ההשקעה משתלמת, שכן מדובר על כספי ציבור המיועדים ליזמים צעירים

מאמרים נוספים...