פחת חומרים - עסק יצרני

בתאריך 17 יולי, 2017

עסק ייצרני גם אם הוא קטן וביינוני חייב להבין שלנושא הפחת יש משקל מכריע בהתנהלות העסקית ועליו לגלם זאת בצורה ישירה, הן כאשר הוא מתמחר את המוצר והן כאשר הוא בונה תקציב שנתי / חודשי. אנו כבעלי עסקים צריכים לעשות הפרדה בין התנהלות חשבונאית שמבוצעת ע"י רואה החשבון בסוף התקופה לבין התנהלות היום יומית של העסק. לרוב ההתנהלות החשבונאית מבוצעת בסוף התהליך ומושפעת מההתנהלות של העסק ולכן ככול שנשכיל להתנהל נכון כך נשפיע בצורה חיובית על ההנהלות החשבונאית .

פחת חומרים - עסק יצרני

בלוג

פורסם ביוני 28, 2017

פחת חומרים

 

המונח פחת יכול להתקשר לכמה היבטים בעסק היצרני .

  1. פחת מכונות או פחת נכסים.
  2. פחת חומרים- בתהליך הייצור
  3. פחת חומרים – מוצר מוגמר.

אנחנו במקרה זה נעסוק בפחת חומרים שיש לאחר תהליך הייצור- מוצר מוגמר.

לרוב עסק קטן/ בינוני יצרני מתעלם מנושא פחת חומרים בייצור, ומתייחס לנושא זה כך:

מה זה פחת למה אני בכלל  כבעל עסק קטן צריך בכלל להתייחס לזה ?

יש לי רואה חשבון הוא כבר יקזז , יבצע התאמות הוא יסדר !

כעסק עצמאי יצרני עלינו להבין שמלבד הפחת החשבונאי עלינו לקחת בחשבון את נושא פחת חומרים כחלק בלתי נפרד מתקציב העסק ומתמחור המוצרים .

ישנם עסקים וענפים שזהו אחד ממרכיבי העלות מוצר הדומיננטיים ביותר ואם לא יילקחו בחשבון הם אלו שיובילו במקרים לא מעטים לנפילת העסק ולסגירתו .

אשתף אתכם בסיפור אישי שלי, לפני כ- 20 שנה בערך פתחתי עסק בית קפה קונדיטוריה ייצרני – " מוצר מנצח " שלצערי לא הצליח.

כיום כאשר אני מתבונן לאחור ומנתח מה היו אחד הגורמים לאי הצלחתו, נושא הפחת או יותר נכון חוסר התייחסות לנושא הפחת היה אחד הגורמים המרכזיים שהובילו לאי הצלחת העסק.

עסק יצרני כגון קונדיטוריה שזמן חיי מדף של מוצריו היינו מס' ימים בודדים וכאשר לא מצליח למכור את כל המלאי באותו יום או תוך מס' ימים בודדים המוצר שנשאר מושלך לפח וברגע אחד מוביל להפסד נטו של אותו מוצר, נכפיל זאת במס' מוצרים כל יום במשך חודש שלם ונקבל הפסד חודשי עצום שלא נלקח בחשבון בתכנון ובתמחור.

אז איך מתמודדים ?

למעשה עלינו לפעול בנושא זה בשתי כיוונים עיקריים :

  •  ניהול המלאי – לא מעט עסקים טועים בגישה כי אם אני גוף/ עסק יצרני אז אסור לי לתת למכונה לעמוד אפילו דקה אחת ללא עבודה גישה זו נכונה בהחלט כאשר הביקוש של הלקוחות למוצר שלנו היינו אין סופי .אך במצב שבו הביקוש היינו קשיח עלינו לבדוק מה נקודת האיזון לייצור: כלומר  עלינו לייצר בהתאם לביקוש ולא מעבר לכך בענפים מסוימים אף תכנון הייצור צריך להיות ברמה יומית / דו יומית / שבועית. לפעמים עלינו לשקול אף מיקור חוץ כלומר לקנות מוצר מוגמר ולמכור.
  • תמחור המוצר – רוב בעלי עסקים כאשר מתמחרים מוצר (cost-plus) מתמחרים את המוצר מבלי לקחת בחשבון ולהתייחס לנושא הפחת רובם בגישה שבה בסוף  שנה אני יעשה ספירת מלאי ואז אדווח את הפחת  ורואה החשבון כבר יקזז לי את זה וייקח זאת בחשבון. הגישה שבה אני דוגל לא סותרת את גישת ספירות המלאי אלא מוספיה על גישה זו ,כלומר לקחת בחשבון את הפחת הנהוג באותו ענף / מוצר ולהעמיס על עלות המוצר כאשר אנו בונים תמחיר להכניס את סעיף הפחת בתמחור המוצר כך שעלות תגלם גם את הפסד פחת הייצור.

    לכן עסק ייצרני גם אם הוא קטן וביינוני חייב להבין שלנושא זה משקל מכריע בהתנהלות העסקית ועליו לגלם זאת בצורה ישירה, הן כאשר הוא מתמחר את המוצר והן כאשר הוא בונה תקציב שנתי / חודשי. אנו כבעלי עסקים צריכים לעשות הפרדה בין התנהלות חשבונאית שמבוצעת ע"י רואה החשבון בסוף התקופה לבין התנהלות היום יומית של העסק. לרוב ההתנהלות החשבונאית מבוצעת בסוף התהליך ומושפעת מההתנהלות של העסק ולכן ככול שנשכיל להתנהל נכון כך נשפיע בצורה חיובית על ההנהלות החשבונאית .

" ניהול עסק זה כמו לרכב על אופניים אתה צריך לפדל כל הזמן בכדי לשמור על יציבות ולא ליפול, עלינו כל הזמן לבחון את העסק שלנו ולהמשיך לשנות ולשפר בכדי שהוא ימשיך לנוע קדימה ולא ליפול "

מאמרים נוספים...