חמישה טיפים חשובים שיעזרו לכם לשמור על חווית וממשק משתמש מוצלחים באפליקציה שלכם
** פורסם לראשונה בגיקטיים **
מאת אסף יוגב, מנכ"ל Yellowtale, סטודיו לעיצוב מקבוצת המובייל Zemingo.
מזל טוב. אז חשבתם על אחלה רעיון לאפליקציה, כזו שתשנה את העולם או לפחות את המאזן בחשבון הבנק שלכם. הצלחתם אפילו לגייס קצת כסף כדי להניע את הרעיון ממוחכם הקודח אל העולם האמיתי. כעת, לפני שרצים לפתח, מגיע החלק הקריטי של תכנון חווית המשתמש (ה-UX), ועל בסיס זה, העיצוב של ממשק המשתמש עצמו (ה-UI). זהו שלב קריטי בהצלחת המוצר ורבים נוטים להתפשר ולעגל בו פינות, מה שבסופו של דבר גורם לחוויית שימוש גרועה ולעיתים רבות אף לכישלון המוצר.
בדיוק בשביל זה קיבצתי עבורכם מספר טיפים שיעזרו לכם (ולמעצב/ת שלכם) לגשת לשלב זה בצורה נכונה ובסופו של דבר לעצב אפליקציה טובה יותר.
1. יש הרבה מאוד מעצבים גרפיים
הטיפ הראשון, ואולי החשוב ביותר, הוא לעבוד עם מעצבים שמתמחים בחוויית משתמש ולא כל מעצב גרפי הוא כזה. זהו תחום פרוץ בו כל אחד עם פוטושופ יכול להכתיר את עצמו כמומחה. הקפידו לבחור מעצבים שמדברים בפיקסלים ומבינים היטב את הפלטפורמה עליה תפותח האפליקציה שלכם. לעצב מוצר ״יפה״ אינו מספיק, שכן אם המעצב/ת שלכם אינו בקיא במגבלות הטכניות, בסטנדרטים ובנהלים הרלוונטיים, בדרישות צוות הפיתוח ובהכנת העיצוב לקוד – הדבר עלול לעלות לכם בהרבה זמן, כסף וכאב ראש.
2. אתם והמעצב/ת חייבים להכיר את המשתמש
בדומה לתהליך מיתוג חברה או מוצר חדש, גם באפליקציות חשוב קודם להבין מי הוא הלקוח או המשתמש הפוטנציאלי – מיהו קהל היעד? לכן השלב המקדים לעיצוב חווית משתמש, הוא הגדרת הפרסונה: מיהם המשתמשים? מה טווח הגילאים שלהם? האם יש יתרון מספרי נשי או גברי? כמה הם מרוויחים? אילו מותגים הם אוהבים? – אלו הם רק דוגמאות לשאלות חשובות שיעזרו למעצבים, לא רק בסגנון וחידוד השפה הגרפית בעיצוב הממשק, אלא גם בשיפור כל החוויה בהיבט הכי רחב שלה. חשוב גם לדעת ולהבין למה המשתמש רגיל. דוגמא טובה לכך הוא הפער בין משתמשים במכשירי אנדרואיד לבין משתמשי אפל, שכן חווית השימוש, מרמת האפיון ועד לעיצוב הממשק עצמו, תהיה לעיתים קרובות שונה לחלוטין. דמיינו לדוגמא את ההבדלים החזותיים בין מהנדס תוכנה בן 23, משתמש אנדרואיד אדוק ופריק של קוד פתוח לבין אשת תקשורת בכירה שמתייחסת לאייפון שלה כאקססורי לכל דבר.
בנוסף, מעצבי חווית משתמש טובים ילמדו ויחקרו את עולם המושגים של המשתמשים שלך וידעו להתאים אליהם את השפה הכוללת של האפליקציה. השפה אינה חזותית וגראפית בלבד ולפעמים נגיעות קטנות יכולות להוסיף המון ולא רק להגדיר את חווית השימוש במוצר אלא גם להעצים את המותג עצמו. לדוגמא בניסוח (מה שבמיתוג מוגדר כ – Tone of voice) שינוי הודעת דחיה באפליקציית הכרויות מ -״בקשתך ליצירת קשר נדחתה״, ל- ״עזבי, הוא לא ראוי לך״, יכולה ליצור אפקט גדול על שמירת המשתמשים (User Retention) ולהשפיע על שיעורי ההמרה (Conversion Rates) של האפליקציה, אם זה מתאים כמובן, לפרסונה שהגדרנו.
3. פשוט יותר = טוב יותר
כשמעצבים אפליקציה למובייל, עיקרון הפשטות חייב להוביל. למשתמשים שלכם אין זמן, הם לא יושבים מול המחשב במשרד או מול מסך גדול עם שלל אפשרויות. הם פתחו את האפליקציה כי היא מתיימרת לענות להם על צורך ספציפי אחד או מקסימום שניים. את העיקרון הזה כל מאפיין אפליקציות (או יזם) חייב להכיר וליישם לאורך כל הדרך, כולל בשלב העיצוב עצמו. אל תתבלבלו בין ׳פשוט׳ ל׳פשטני׳ ואין זה אומר שעל המעצב/ת שלכם להתקמצן באלמנטים מוקפדים או לעצב אותם נקי וריק. ׳פשוט׳ אומר שלמשתמשים שלכם יהיה קל וברור למצוא את מה שחיפשו במסך, וישנם כלים רבים בעיצוב חווית משתמש שיעזרו ליישם את עיקרון זה. קומפוזיציה והיררכיה, טיפוגרפיה, צבעוניות, אנימציות וסאונד – הם רק חלק מהכלים שעומדים לרשותנו ובסופו של דבר, העיצוב כולו צריך להניע את המשתמשים לבצע פעולה ספציפית (Call To Action) שמוגדרת מראש כחשובה ביותר בכל מסך.
4. היו עקביים, אל תמציאו את הגלגל (איפה שלא צריך)
זה נחמד לפעמים להתפרע ולהנדס ממשקים משוגעים וחדשניים, בדומה לתערוכות עיצוב האופנה הגדולות בהן אפשר לראות יצירות מופרכות, מחומרים הזויים המונחים בצורה מבלבלת על דוגמנית מתוסכלת. זה לרוב מאוד יפה ומרשים, אבל לעיתים רחוקות נוח ושמיש. המטרה העיקרית (והחשובה) של עיצובים כאלה היא לדחוף את גבולות העיצוב הסטנדרטי והמקובל אך זכרו שהמשתמשים שלכם רגילים לקונבנציות מסוימות וכדי ליישם חווית משתמש אפקטיבית חייבים להתבסס על מה שכבר מוכר להם. אם יישמתם את הכלל הראשון ואתם מכירים את המשתמשים שלכם היטב, אתם ודאי יודעים מה היא תרבות הצריכה הטכנולוגית שלהם (למשל, אם הם כל היום בפייסבוק, באינסטגרם או בטוויטר) ויכולים להסיק מכך למה הם מצפים ולמה הם רגילים מממשק משתמש.
ישנם שלושה סוגים של קונבנציות בחוויית משתמש:
- קונבנציה פנימית (לדוגמא, כל הכפתורים של ההנעה לפעולה באפליקציה יהיו עגולים ובצבע כתום).
- קונבנציה חיצונית (לדוגמא, אייקון של פח זבל בממשקים בדרך כלל מסמל פעולת מחיקה).
- קונבנציה בעולם האמיתי (למשל, תמרור אין כניסה מסמל איזור סגור).
למרות זאת, תמיד אפשר לשפר, להפתיע או אפילו ללמד את המשתמש חוויה חדשה, אך עשו זאת בחוכמה ובעדינות, תוך כדי מחשבה תמידית על החוויה הכוללת וההקפדה על העיקרון השלישי – ׳פשוט יותר = טוב יותר׳.
5. התכוננו לגרוע מכל
להרבה מעצבים יש נטייה להיות מעט נאיביים ובהחלט אופטימיים כשזה מגיע לעיצוב ממשקי משתמש. הם לעיתים מדמיינים עולם מושלם שבו כל המשתמשים מעלים תמונות פרופיל יפות, ברזולוציה נכונה וכולם כותבים את הפוסט שלהם בדיוק באורך של השדה שהוגדר. לצערי זה רחוק מאוד מהמציאות ולכן חשוב לעצב (וכמובן גם לתמוך בקוד!) שלל מיקרי קצה במקומות שבהם התוכן אינו נשלט לגמרי על ידכם, כמו לדוגמא עיצוב ממלאי מקום (Placeholder) לכל אלמנט דינמי שיכול להישאר ריק.
בנוסף, אם אתם מתכננים שהאפליקציה שלכם תהיה רב-שפתית, עליכם לקחת בחשבון הבדלים נוספים כמו כיוון קריאה או גודל הכפתורים כך שיתאימו לכל שפה שתבחרו (למשל ׳הוסף׳׳ בעברית, 'Add' באנגלית ו- 'Hinzufügen' בגרמנית)
״אני רוצה אפליקציה יפה״
זה משפט ששמעתי הרבה פעמים מהמון לקוחות. בשנה הראשונה ללימודי העיצוב שלי, ממש בשיעור הראשון, המרצה אסר עלינו להשתמש במילה ׳יפה׳ כביקורת על עיצוב שכן ׳היופי הוא בעיניי המתבונן׳, ו׳על טעם וריח אין להתווכח׳ או כל קלישאה שתבחרו.
מעצבים, לא צריכים להתעסק ביפה או מכוער, אלא בנכון או לא נכון, בפונקציונליות ותקשורת והאם עיצוב מסוים הוא הכי נכון כדי להעביר את המסר הרצוי. כמובן שבכל מקרה החיבור בין העיצוב לפונקציה צריך להיות מבוצע בצורה אסתטית תוך התחשבות במגמות אופנה, טרנדים וסגנון עכשווי, אבל כל אלו צריכים לתמוך בקונספט הקריאייטיבי, לא להנחות אותו.
זכרו שהדבר הכי חשוב בממשקי שימוש בכלל, ובאפליקציות בפרט, אלו המשתמשים עצמם. אם תקלו עליהם ותענו על הצרכים שלהם באופן פשוט, ברור, מהיר וממוקד – כך יעלו סיכויי ההצלחה של האפליקציה באופן ניכר. בהצלחה!