הקמת מיזם דיגיטלי, מדריך למתחילים (מאד)

בתאריך 12 פברואר, 2017

אתם לא יזמים סדרתיים ולא מחוברים לעולם הטכנולוגי, ובכל זאת יש לכם רעיון, או צורך, בבניית מיזם דיגיטלי. אולי זה אתר אינטרנט, אפליקציה או תוכנה. בכל מקרה, מהיכן מתחילים??? תובנות וטיפים חשובים שיעשו לכם סדר לפני שניגשים לפרויקט

הקמת מיזם דיגיטלי, מדריך למתחילים (מאד)

אתם לא יזמים סדרתיים ולא מחוברים לעולם הטכנולוגי, ובכל זאת יש לכם רעיון, או צורך, בבניית מיזם דיגיטלי. אולי זה אתר אינטרנט, אפליקציה או תוכנה. בכל מקרה, מהיכן מתחילים???

יש לגבש את הרעיון לכדי תכנית מפורטת להגשה לחברת פיתוח, ולקבל הצעת מחיר. עד כאן הגיוני.  אבל, איך להפוך רעיון לתכנית? עד כמה לפרט? עד כמה אוכל לחלום בגדול, מבלי לחרוג לכדי מוצר שמעבר לתקציב שלי? מה מבין היכולות של המוצר באמת חשוב ומה מיותר, או בר דיחוי? איך לבחור חברת פיתוח? כזו שגם טובה ואמינה וגם מתאימה לצרכים שלי? איך אוכל להמשיך בשגרת העבודה הרגילה שלי וגם אהיה בשליטה על התנהלות הפיתוח? עד כמה אדרש להשקיע בפרויקט? כמה זמן, אנרגיות, כסף? למה לצפות מהתהליך?

בין אם אתם בעלי עסק שמעוניינים לשלב חנות מקוונת, נותני שירות שמעוניינים לעבור לעידן הדיגיטאלי, או בעלי חזון שחולמים על הקמת סטארט אפ, הגיע הזמן לעשות את הצעד הראשון.

נכון, יש המון שאלות וחוסר ודאות. עבור יזם מתחיל מדובר בלא פחות מהרפתקה. אבל יש כיום חברות פיתוח טובות רבות שמפתחות פרויקטים גם ליזמים מתחילים, ומורגלות בצורך להסביר ולעזור כבר משלבים ראשוניים מאד של הפרויקט.

כמו בתכנון בית, גם במיזמי דיגיטל, הדרך הקלה היא, כמובן, להיעזר באדריכל מומחה. או במקרה שלנו- יועץ מומחה, שילווה אתכם משלב גיבוש הרעיון, ניתוחו, שרטוט (= העלאה על הכתב), המפגש עם קבלן הבנייה (= חברת הפיתוח), וליווי צמוד של כל שלבי בניית (= פיתוח) הפרויקט עד לכניסה לבית המושלם = השקת המיזם לשביעות רצונכם.

זו הדרך הנעימה הקלה ולרוב היעילה ביותר, אך כמובן שיש לה עלויות. יועץ כזה יעלה לכם לעיתים כמה מאות שקלים לשעת יעוץ, וליווי פרויקט מקצה לקצה יכול להגיע אף לכדי תוספת של 10% למחיר פיתוח המיזם. לעתים יזמים רואים בשירות כזה מותרות לא הכרחיות.

כל אחד מכיר את רמת ההבנה הטכנולוגית שלו, את רמת המוכנות להשקיע זמן ואנרגיות בפרויקט, ורבים האנשים שיכולים להתנהל בעצמם מול חברות הפיתוח ללא כל תווך, וליצור מוצר מעולה בלי צורך בליווי כלל, או לאחר מספר שעות ייעוץ מצומצם בלבד.

אדם שיודע כי איננו 'בנוי' להתנהלות כזו, לרוב ימצא כי תשלום ליועץ ומנהל לפרויקט יהיה השקעה משתלמת ואף חסכונית, מכיוון שבליווי מומחה כל התהליך יתנהל באופן מיטבי. זמן הפיתוח יתקצר, סבבי תיקונים ושינויים יצומצמו, והסבירות למוצר מדויק תהיה גבוהה עשרות מונים מאשר במקרה האחר של ניהול לקוי ושיח חרשים בין המפתחים והיזם. לרוב חברות הפיתוח גם הן מעדיפות לקוחות 'טכנולוגים' או המלווים ביועץ מומחה וכאשר הלקוח איננו כזה, תעריף הפרויקט יעלה אוטומטית כמקדם סיכון עבור עיכובים ושינויים לא צפויים.

 

בכל זאת החלטתם לנהל את הפרויקט בעצמכם? מספר טיפים ליזם המתחיל:

  1. נסו למצות את הרעיון שלכם לכדי משפט אחד. תעדו בכתב את כל הניסיונות עד למציאתו. למה? כאשר אתם בתחילת הדרך, האימון הזה ימקד אתכם מאד למטרה המרכזית לשמה נועד הפרויקט. יזם מתאהב ברעיון ומהר מאד מעבה ומנפח אותו, יוצק לתוכו תוכן רב שהוא לרוב חשוב ומהותי ביותר, אבל במשפט יחיד אנחנו נאלצים לחשוב מחדש באופן נקי וממוקד ולהיזכר שכל השאר לרוב הם תוצרים שמטרתם לקדם את הרעיון המרכזי.. הם נלווים לו ואינם העיקר. הדף הזה יעזור לכם בתעדוף של תוצרים לכל אורך חיי הפרויקט.
  2. בתכנון המוצר, נסו לחבוש את כל הכובעים האפשריים של המשתמשים בו.                 זכרו שכל מוצר בהכרח פונה למספר קהלי יעד. במינימום, הסיווג יהיה: לקוחות ומנהלי האתר, ובמקרה מורכב יותר יכולים להיות גם ספקים, שותפים, משתמשים חינמיים לעומת מנויים, סוגי מנוי שונים, ועוד. זו טכניקה שמאפשרת תכנון טוב של מוצר, כזה שיהיה נכון לכל מגוון המשתמשים. ניתוח קהלי היעד יעזור לנו גם לבנות ערך מוסף פרטני לכל פלח.
  3. בחרו בחברת פיתוח איכותית המנוסה בפרויקטים בעלי אופי דומה לשלכם. וחפשו המלצות. עניין ההמלצות הוא מובן מאליו, אבל בנוסף חשוב להבין שכפי שלא מומלץ לפתח מוצרים מאד מורכבים אצל חברה קטנה שמתמחה באתרי תדמית פשוטים, באותה המידה לא מומלץ לפתח אתר פשוט אצל חברה גדולה שעושה מיזמי ענק מורכבים. ודאו שתחומי ההתמחות של החברה כוללים את מאפייני הפרויקט שלכם. ככל שהחברה ממקצועית יותר, כך תצטרכו להיות מעורבים פחות בתהליך הפיתוח. יש פערי ענק במקצוענות בין חברות שונות. בררו בקפידה. וגם פה תופס הכלל שבטווח ארוך- הזול יוצא יקר ולהפך.
  4. דאגו לפרוט יחד עם חברת הפיתוח את המיזם לשלבים, באופן חכם, כך שכל שלב יהווה 'מיני- תוצר' שמסוגל לעמוד בפני עצמו, שיש לו ערך משלו. שיטה זו היא חלק מגישת "אג'ייל" לניהול פרויקטים, שהוכיחה עצמה ונחלה הצלחה בכל העולם. באופן זה ניתן להרגיש את המוצר באופן המוחשי ביותר, לוודא תאום ציפיות מול המפתחים ולהפיק לקחים לקראת השלב הבא. לעיתים גם תעדיפו להשיק את המוצר במספר שלבים ולא בהכרח לחכות למוגמר.
  5. דאגו לאסטרטגית שווק מבעוד מועד. השיווק איננו שלב סופי שלאחר גמר הפרויקט, אלא נשזר לאורך כל חיי התכנון והפיתוח שלו. יש לשווק קשר הדוק עם התהליך כולו, החל ממיתוג המוצר, ולרוב גם ממש עם תכנון תוצרי המיזם. כאשר אתם חושבים על הדרך הנכונה, עסקית, לשווק את המוצר, אתם גם מגלים רעיונות חדשים לתוצרים שרצוי לשלב בתוך המוצר עצמו. תוצרים נלווים שיכולים לתת דחיפה שיווקית. כגון הוספת בלוג לאתר מכירתי, הוספת רובד חברתי למוצר, התממשקות למוצר סינרגטי ועוד.

אז שיהיה בהצלחה רבה (:

 

המאמר באדיבות יעל לורנצי ממשרד "יעל | ליווי עסקי טכנולוגי" המספק שירותי ניהול פרויקטים, יעוץ עסקי וטכנולוגי ליזמים מתחילים.  www.personalit.co

מאמרים נוספים...