How to Monetize IoT

מאת איל אור
בתאריך 18 ספטמבר, 2016

"כשמטמיעים אינטרנט של הדברים – אל תשקיעו בתכונות שהציבור לא ישלם עליהן" כך אמר אייל אור, עד לאחרונה IT Director שטראוס מים, במפגש פורום PMI ● לדבריו, "חיבור מערכות תמי 4 לאינטרנט, יצר ערך עסקי גדול לחברה"

How to Monetize IoT

מאת אבי בליזובסקי 17 בינואר 2016, 16:54 מתוך "אנשים ומחשבים" http://www.pc.co.il/it-news/204668

"כשמטמיעים אינטרנט של הדברים, אל תשקיעו בתכונות שהציבור לא ישלם עליהן". כך אמר אייל אור, עד לאחרונה מנמ"ר שטראוס מים.

אור דיבר במפגש פורום PMI של אנשים ומחשבים שהתקיים במתחם יס פלנט בראשון לציון. לדבריו, "חיבור מערכות תמי 4 לאינטרנט יצר ערך עסקי גדול לחברה".

"האינטרנט של הדברים הוא אחד הבאזזים או ההייפים הגדולים בתקופתנו. עכשיו הסתיימה תערוכת CES, והשנה האינטרנט של הדברים היה לב הכנס וגנב את כל ההצגה", אמר אור. "מי שלא אימץ את התפיסה של עולם מחובר – איחר את הרכבת. נראה חדירה של התקנים חכמים לשוק ונחוש בהתעוררות של צרכנים שמוכנים לשלם פרמיה תמורת מוצר חכם ומודלים שממנים את זה בלי שהצרכן ישלם על המוצר החכם".

"האינטרנט של הדברים הוא חיבור של מוצרים לענן יחד, עם תהליכים ואנשים ליצירת ערך מוסף הן לחברה והן לצרכן. מילת המפתח להצלחתו היא אקו-סיסטם", אמר.

אור הסביר כי "בשלב ראשון אנו רואים מוצרים עם קישוריות שמעבירים את הפונקציונליות הבסיסית לענן. בהמשך צריך לחבר את כל המכשירים בבית כדי שידברו זה עם זה. המוצרים שלנו הולכים ונהיים חכמים – כל מה שניתן לחבר ככל הנראה יחובר, השאלה היא לא אם – אלא מתי. אין תעשיה שזה לא נוגע בה: בתחום הבריאות אנו רואים מצלמות, מדי דופק ושאר החיישנים המגיעים עם Wi-Fi ומאפשרים לרופא להתרשם מכל מיני מדדים בגוף ולתת ערך מוסף דרך אותה חיבוריות. בחברת החשמל למשל, מונה חשמל חכם יחסוך את התפקיד של קורא המונים".

להעריך את מכירות הזכיינים בזמן אמת

דוגמה נוספת לדברי אור, היא מקדונלד'ס (McDonald's) שם "החליט ספק הצ'יפסרים לשים חיישנים במכשירים כדי לדעת אם הם פועלים בטמפרטורה האופטימלית על מנת לנצל את השמן עד לנקודה המותרת. החלפת שמן מוקדמת מדי גורמת לעלות גבוהה של המסעדה. בדיעבד התברר שהמערכת איפשרה למקדונלד'ס להעריך את מכירות הזכיינים בזמן אמת. היום החברה עושה יותר כסף ממכירת המידע למקדונלנדס מאשר מהצ'יפסרים".

עוד למשל זה "הפיילוט ברעננה ובכמה ערים נוספות לסיוע באיתור חניה בכחול לבן באמצעות רישות הכבישים בחיישנים, והעברת המידע בזמן אמת לאינטרנט, כך שהנהג מקבל הפניה למקום פנוי שתוכל בעתיד גם להיות שירות מובנה בוויז (Waze)", אמר.

אור הסביר כי "השלב הבא הוא חיבור בין כמה זרמי נתונים וכמה התקנים. בבוקר המערכת או ההאב שיתכלל את כל עולם האינטרנט של הדברים הביתי יידע שאתה צריך להגיע לפגישה והוא יתחיל לחשב את הדרך, לדעת היכן לתדלק כי הדלק הולך להיגמר, להתחשב בתאונה שקרתה וכתוצאה מכך, יידע מתי להעיר אותך".

"בארצות הברית 20% מהתושבים קונים בסופרמקט המקוון של AmazonFresh. במקום לבהות שעות מול רשימת הקטגוריות והמוצרים, יכול היום הצרכן להתקין מתקן פשוט המופעל על סוללה ובו כפתור קטן שלוחצים עליו כשהמוצר הולך להיגמר והמערכת מוסיפה אותו לרשימת הקניות".

לדברי אור, "האינטרנט של הדברים יכול גם לסייע לחברות לעבור ממודל של מכירת מוצר למודל מכירת מוצר כשירות – החיישנים מודדים את רמות הצריכה והחיבוריות מאפשר לחברות לחייב לפי צריכה. בנוסף, חיבוריות של מכשירים מאפשרת לחזות תקלות, לשפר איכות מוצר ולהציע שירותים נוספים.

לסיכום אמר אור כי "מבחינה תפעולית האינטרנט של הדברים יכול לאפשר לחברות לדעת מתי הולכים להסתיים החלפים ומתי עומדת להיות תקלה לפי התנהגות המכשיר והפניות לשירות. כתוצאה מכך אנו יכולים לייעל את מערכי השירות ואת הוצאות התפעול. מוצרים מקושרים גם חשופים פחות ל-Recall משום שניתן למנוע את התקלות ולעדכן את התוכנה באם יש צורך בכך. הכנסה משמעותית נוספת באה מהקטנת משך הזמן שבו המכשיר שובת בגלל שהצרכן הצטייד במתכלים בזמן (למשל דיו למדפסת, קפסולות קפה או מיכל סודה). הקטנת זמן ההשבתה של המערכת נעשית מכיוון שזו תדאג למלא את המכשיר בזמן השווה לחברה המון כסף.

מאמרים נוספים...