חינוך בטכנולוגיה מתקדמת

מאת bim
בתאריך 6 יוני, 2016

ילדים הם העתיד ובעידן המודרני בו הטכנולוגיה מהווה את הכלי החזק ביותר לעיצוב דמותם, אנו, המבוגרים האחראים, מחויבים להעניק לילדים את הבסיס המתאים לחינוך נכון. המעורבות של הילדים בפיתוחים הטכנולוגיים היא גבוהה וחשוב למנף את יכולת החשיבה שלהם לכיוונים לימודיים שיהוו עבורם מקפצה אל העתיד ויזניקו אותם אל עבר אופק חדש ומרתק.

חינוך בטכנולוגיה מתקדמת

הסביבה הטכנולוגית מרובה בגירויים, אך האם תמיד אלו גירויים חיוביים? מה אם נשתמש בעולם התוכן של הילדים ונהפוך אותו לחוויה לימודית? זו בדיוק הנקודה שבה משתלב תחום האוגמנטד ריאליטי – מציאות רבודה בחינוך. למעשה, מדובר בטכנולוגיה פורצת דרך שמשתמשת בדמיון המפותח של הילדים ומכוונת אותו למחוזות חינוכיים באמצעות חוויה חושית רחבה. עובדה זו מאפשרת לכל ילד ללמוד, להבין ולהכיר את העולם הגדול על-ידי חשיבה יצירתית.

איך זה בא לידי ביטוי?

ספרים יכולים להתעורר לחיים. זו לא אגדה – זו המציאות החדשה. רבות דובר על כך שילדים כיום פחות ופחות מתעניינים בספרים ומעדיפים לשחק במשחקי מחשב,  סלולארי ואקס בוקס. מערכת החינוך מנגד משקיעה מאמצים בתרבות הקריאה ומעודדת ילדים לקרוא ספרים אך הבעיה המרכזית היא שספר נחשב לאמצעי מיושן בעיניו של הילד, שיכול בדקות ספורות לקרוא תקציר באינטרנט או לצפות בסרט. אוגמנטד ריאליטי מצליח להחזיר את הילד אל הקריאה באמצעות שילוב כלים טכנולוגיים ובעצם משלב בין שני עולמות התוכן – הישן והחדש. באמצעות אפליקציית משחק מבוססת אוגמנטד ריאליטי או וירטואל ריאליטי ייעודית המותקנת על גבי טלפון סלולארי או טאבלט, התמונות בספר מקבלות חיים ויוצאות מהדפים אל הסביבה המציאותית. מדמיינים לכם את דני דין או קופיקו קופצים מהספר ועומדים בחדרו של הילד שלכם בזמן שאתם מקריאים לו את הסיפור? הייתם מאמינים שהטקסטים הכתובים עולים כמסגרת מציאותית אל מול עיניו והילד שלכם קורא מתוכם? כהורים אולי קצת קשה להבין את זה, אבל בדרך הזו הילדים שלכם מוצאים משמעות אינטראקטיבית חדשה וייחודית שמחזירה אותם לתרבות הקריאה והופכת להם את הנושא לחוויה מרתקת.

כיום השימוש באוגמנטד ריאליטי בחינוך הולך וצובר תאוצה, בעיקר בקרב סטודנטים שנדרשים לקורא חומר רב ומורכב. כך לדוגמא סטודנט לאדריכלות יוכל לקבל תרשים מדויק של מבנה אל מול עיניו בזמן שהוא מדפדף בספר ולומד. יכולת ההמחשה של אובייקט מודפס והפיכתו למציאותי היא חסרת תקדים והמשמעות הלימודית היא אדירה.

תחום נוסף שאפשר לשאוב ממנו דוגמא הוא דמויות משחק או טלוויזיה אהובות שהילדים מעריצים. השוק מוצף במשחקים, חוברות צביעה, בגדים ושאר פסיליטיז ממותגים שהילדים מבקשים לצרוך. גם את זה ניתן למנף ללמידה חווייתית ומעצימה. משחק הזיכרון הסטנדרטי של בוב ספוג הבנוי קלפי משחק יכול להפוך בין רגע למשחק אוגמנטד ריאליטי אינטראקטיבי מלמד שילדים ישמחו לעשות שוב ושוב, וכך גם משחקי למידה המשלבים תרגילי חשבון, שפה ופיתוח הדמיון.

אחת הדוגמאות הבולטות שאנו ב-BIM מפתחים כיום היא שימוש בדמות המשחק הנערצת לארה ככלי חינוכי. פיתחנו חוברות צביעה ייחודיות עם דמות פופולארית שמדברת אל הילדים ומכוונת אותם. לא עוד חוברות צביעה דוממות אלא חוברת צביעה לימודית שבה הדמות הראשית אומרת לילד הנרגש באילו צבעים יש להשתמש, מתי הוא בחר בצבע הנכון ומתי לא ומהו הצעד הבא שנדרש ממנו לבצע. בדרך זו הילד לומד על הצבעים השונים בצורה חווייתית ומעשירה תוך הכוונה מהדמות שהוא אוהב והוא משתתף בדו שיח בין המציאות לדמיון. יש יותר מרתק מזה?

לסיכום, פיתוח אפליקציות בתחום המציאות הרבודה הופכות את חוויות הלמידה המסורתיות למודרניות, קלות ומובנות יותר הודות להמחשה וליציקת הדמיון אל תוך המציאות הקיימת. הטכנולוגיה היא מתנה שצריך לדעת כיצד להשתמש בה והדרך שבה אוגמנטד ריאליטי בוחרת עומדת ליצור שינוי אמיתי בעולם.

חינוך בטכנולוגיה מתקדמת
מאמרים נוספים...