כיצד למצוא את המתרגם הנכון

בתאריך 16 נובמבר, 2014

מדריך קצר למציאת המתרגם הדרוש לך בארבעה צעדים פשוטים

כיצד למצוא את המתרגם הנכון

מדריך למציאת מתרגם / יואב תרגומים

מטבע הדברים יש בארץ שפע של מתרגמים - כמעט כולנו יודעים לפחות שתי שפות וחלקנו אף יותר מכך. ההיצע גדול והמבוכה רבה. מדריך זה ינסה לעשות סדר בבלאגן בחמישה צעדים פשוטים.

צעד ראשון: מה אתם צריכים?

כמו כל דבר בחיים, עליכם להגדיר במדויק מה הצרכים שלכם. בתחום התרגום עליכם לדעת את הדברים הבאים:

1 - מהי שפת המקור ומהו שפת היעד של התרגום?

2 - מהו היקף החומר? עמוד או שניים או מאתיים?

3 - האם מדובר בתרגום חד-פעמי או תרגום שוטף, על פני חודשים או שנים?

4 - האם הטקסט זקוק לעריכה? כלומר, האם הטקסט מובן ומפוסק כהלכה, לפחות לפי דעתכם?

5 - באיזה תחום מדובר? זוהי שאלה חשובה מאד. בעידן המודרני העולם התמקצע ולכל תחום יש מונחים מיוחדים משלו. למשל, אתמול ראיתי סרט שבו הופיע המונח "תחום אנדרוס". הכוונה הייתה ל "שדה תעופה אנדרוס" שהוא בסיס חיל האוויר האמריקאי המוכר. המתרגם פשוט תרגם את המילה האנגלית "field" כ"תחום" במקום כ"שדה תעופה". זוהי שגיאה נפוצה בתרגום, כאשר המתרגם איננו מכיר את תחום הידע (שוב המילה הזו!) בתוכו הוא מתרגם. כמובן, מתרגם ראוי לשמו יזהה מיד שמשהו לא בסדר ויחפש את המינוח המתאים או לפחות יודה בפני הלקוח שיש בעיה בתרגום שהוא איננו מצליח לפתור בצורה טובה. לכן - הגדירו את התחום בו נדרש התרגום וכך תפתרו חלק ניכר מהבעיות.

6 - מהי רמת התרגום הנדרשת? לא כולם זקוקים לתרגום מקצועי ומוקפד, וחבל לשלם על תרגום כזה אם אין בכך צורך. השאלה היא מה עומד על הפרק? האם מדובר בתכתובת עסקית חשובה? במסמך רפואי שגורל יקיריך תלוי בתרגומו המדויק? או במכתב בין מכרים מזדמנים? ככל שהנושא חשוב יותר והרווח או ההפסד הכספיים או הרגשיים גדולים יותר, כך מוטב להפקיד את התרגום בידיים מקצועיות יותר. 

עתה, סכמו את ששת הצעדים ותגלו שיש לכם פרופיל של המתרגם הדרוש לכם.

 

צעד שני - הכין תמצאו מתרגם העונה על הצרכים שהגדרתם?

1 - הכי טוב, תמיד, לשאול את המעגל החברתי הקרוב אליכם. במידה ואלה אינם מכירים מתרגם או חברת תרגום ראויה, ניתן לפנות אל האינטרנט.

2 - אינטרנט. חיפוש בגוגל יניב תוצאות רבות מספור. ניתן לפנות גם לפורומים של תרגום - יש לתפוז ולנענע פורומים פעילים מאד.

3 - אולי שכחתם אבל יש עדיין דפי זהב (גם באינטרנט) ויש שם סיווג של מתרגמים. פשוט, תנו לאצבעות ללכת....

4 - אתרי תיווך באינטרנט, דוגמת Xplace הם אופציה נוחה...

 

צעד שלישי - איך יודעים שהמתרגם הוא מתרגם טוב?

1 - ראשית, לדעתי, אין טוב ממראה עיניים ומשמע אוזניים. דברו עם המתרגם. כדאי לוודא שיש לו נסיון בתרגום ושהוא מכיר את השפות והתחום בו נדרש התרגום. כמובן, זה לא מספיק. כבר נתקלתי במתרגמים המציגים את עצמם בצורה שחוטאת לאמת, חלקם מתוך תמימות וחוסר ידע וחלקם בזדון. לפיכך הטוב ביותר בעיני הוא לבקש דוגמת תרגום - אין טוב ממראה עיניים. ניתן לבקש לתרגם פסקה אחת או שתיים (ואף יותר) מהחומר שאתם מבקשים לתרגם כדי להתרשם, בייחוד אם מדובר במסמך ארוך וחשוב.

2 - אם אין לכם את הכלים להעריך את דוגמת התרגום שקיבלתם, עליכם למצוא מישהו הנאמן עליכם, המסוגל לעשות זאת. אם אינכם מכירים אדם כזה, לא נותר לכם אלא לסמוך על המתרגם.

3 - נסו לברר האם יש למתרגם נסיון קודם. יש מתרגמים וחברות תרגום המציבים באתר שלהם עדויות של לקוחות מרוצים או רשימות של עבודות שהם תרגמו, דבר שמקובל בייחוד בתחום של ספרות יפה (ראו למשל את הרשימה המרשימה של יעל סלע-שפירו).

4 - סימכו גם על האינטואיציה שלכם. חשוב שתתחברו למתרגם ותרגישו בטוחים עמו או עמה. האם אתם מרגישים שהוא מחויב אליכם? שניתן לסמוך עליו או עליה? אם לא, אל תהססו - חפשו מישהו אחר.

 

צעד רביעי - איך זה עובד?
אחרי שהחלטתם על המתרגם, יש לתאם עמו את הפרטים הבאים:

  • מחיר. מקובל לתמחר לפי מספר מילים. עבור כל 250 מילים מתורגמות , לפי ספירה בוורד, גובים סכום שיכול לנוע מ- 15 ש"ח ועד ל 150 ש"ח ואפילו יותר. המחיר תלוי בגורמים רבים כמו: האם המתרגם מוציא קבלות או לא, וותק בתרגום, דחיפות המסמך, מידת הקושי של הטקסט, שפת היעד (שפה נדירה עולה יותר)  והתמודדות עם עיצוב גרפי מיוחד כמו טבלאות או מצגות. 
  • מועד ואופן התשלום
  • מועד מסירת העבודה
  • מה קורה אם אינך מרוצה מהתרגום
  • האם הטקסט המתורגם עובר הגהה (לדעתי, כמתרגם, זה מובן מאליו אבל חשוב לוודא)
  • מי מתרגם את הטקסט - כלומר, האם האדם שאתו דיברתם מתרגם את הטקסט או שהוא מועבר למתרגם אחר. לרוב תרצו שהאדם אליו התחברתם ואתו סיכמתם הכל גם יהיה המתרגם. זה נכון אם מדובר במתרגם פרטי ולא נכון אם מדובר בחברת תרגום. לכל אחד מהם יש לדעתי יתרונות וחסרונות, המפורטים במדריך הבא שיפורסם כאן.

אני מקווה שמדריך זה יעזור לכם לקבל החלטות טובות יותר. כמו כן, אם משהו לא ברור אשמח לענות על שאלות בעניין!

בהצלחה,

יואב

מאמרים נוספים...